این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اخلاق در علوم و فناوری، جلد ۱۳، شماره ۳، صفحات ۸-۱۵

عنوان فارسی رشد تربیت اخلاقی با تلفیق مؤلفه‌های تفکر انتقادی
چکیده فارسی مقاله زمینه: فناوری‌های نوین که معلول و ثمره‌ی تفکر انسان بوده و به یکباره سطح و کیفیت زندگی انسان‌ها را دگرگون کرده و ناممکن‌های ‏دیروز را نه تنها ممکن، بلکه بدیهی ساخته است، نظام تعلیم و تربیت را وارد عصر جدیدی بنام عصر یادگیری مادام‌العمر نموده است. وجود ‏فرصت‌های مناسب عصر یادگیری مادام‌العمر که یادگیری را در هر زمان و مکانی امکان‌پذیر نموده است و نیز رشد فزاینده اطلاعات، چالشی ‏جدی برای تربیت اخلاقی سنتی در فرایند تعلیم و تربیت ایجاد نموده است که می‌بایست متولیان نظام‌های تربیتی برای رشد تربیت اخلاقی ‏چاره‌ای بیندیشند. فنّاوری ثمره‌ی تفکر است و راهکارهای مقابله با اثرات منفی آن بر نظام تربیتی نیز تنها در تفکر نهفته است و باید مبتنی ‏بر تفکر باشد. تفکر بالاترین سطح از سطوح آموزش ‌و پرورش است. با تلفیق مؤلفه‌های تفکر انتقادی در محیط‌های یادگیری مادام‌العمر، ‏زمینه‌ی رشد تربیت اخلاقی بیش ‌از پیش مهیا می‌گردد.‏ نتیجه گیری: عصر یادگیری مادام‌العمر برای تربیت اخلاقی یک چالش و درعین‌حال یک فرصت فراهم نموده است. چالش این‌که با ‏رویکردهای تربیتی سنتی نمی‌توان مخاطبین نظام تعلیم و تربیت را در زمینه ی تربیت اخلاقی رشد داد و فرصت این‌که با تلفیق مؤلفه‌های ‏تفکر انتقادی در نظام تربیتی مادام‌العمر و با پتانسیلی که این نظام در زمینه ی تفکر انتقادی دارد، می‌توان هدف‌های تربیت اخلاقی را محقق ‏ساخت. نظام یادگیری مادام‌العمر در عصر یادگیری مادام‌العمر، مؤلفه‌های تفکر انتقادی را در خود نهفته دارد و کافی است با طراحی و تلفیق ‏این مؤلفه‌ها، آن‌ها را از سطح پنهان و بالقوه به سطح بالفعل کشاند.‏
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تفکر انتقادی، تربیت اخلاقی، یادگیری مادام‌العمر

عنوان انگلیسی Development of Ethical Education Along with the ‎Components of Critical Thinking
چکیده انگلیسی مقاله Background: New technologies, which are resulted by human thinking and have ‎suddenly changed the level and quality of human life and have caused ‎yesterday's impossibilities to be not only possible but also obvious, has brought ‎the education system into a new era, which is called lifelong learning era. The ‎existence of appropriate opportunities in the lifelong learning era that provides ‎possibility of learning at any time and place a well as increasing information ‎growth has created a serious challenge to traditional ethical education in the ‎education process so that founders of educational system must find a solution ‎for the growth of ethical education. Thinking is the highest level of education. By integrating the components of critical thinking in lifelong learning ‎environments, the context of the growth of ethics education is being provided ‎more than ever.‎ Conclusion: Lifelong learning era has provided a challenge and an opportunity ‎for ethical education.‎‏ ‏The challenge is that traditional education approaches ‎cannot grow up audiences of educational system in terms of ethical education, ‎and the opportunity is that the ethical education goals can be realized through ‎integrating critical thinking elements in a lifelong educational system ‎considering the potential that the lifelong educational system has in terms of ‎critical thinking. The lifelong learning system in the lifelong learning era lies ‎in the components of critical thinking, and these ‎components can be brought from the hidden and potential levels to the actual ‎level by designing and integrating them.‎
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Critical thinking, Ethical education, Lifelong learning

نویسندگان مقاله حسین مرادی مخلص |


جمشید حیدری |


نسیبه پوطی |



نشانی اینترنتی http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-162&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/574/article-574-1110179.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات