این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 22 آبان 1404
اخلاق در علوم و فناوری
، جلد ۱۳، شماره ۳، صفحات ۸-۱۵
عنوان فارسی
رشد تربیت اخلاقی با تلفیق مؤلفههای تفکر انتقادی
چکیده فارسی مقاله
زمینه: فناوریهای نوین که معلول و ثمرهی تفکر انسان بوده و به یکباره سطح و کیفیت زندگی انسانها را دگرگون کرده و ناممکنهای دیروز را نه تنها ممکن، بلکه بدیهی ساخته است، نظام تعلیم و تربیت را وارد عصر جدیدی بنام عصر یادگیری مادامالعمر نموده است. وجود فرصتهای مناسب عصر یادگیری مادامالعمر که یادگیری را در هر زمان و مکانی امکانپذیر نموده است و نیز رشد فزاینده اطلاعات، چالشی جدی برای تربیت اخلاقی سنتی در فرایند تعلیم و تربیت ایجاد نموده است که میبایست متولیان نظامهای تربیتی برای رشد تربیت اخلاقی چارهای بیندیشند. فنّاوری ثمرهی تفکر است و راهکارهای مقابله با اثرات منفی آن بر نظام تربیتی نیز تنها در تفکر نهفته است و باید مبتنی بر تفکر باشد. تفکر بالاترین سطح از سطوح آموزش و پرورش است. با تلفیق مؤلفههای تفکر انتقادی در محیطهای یادگیری مادامالعمر، زمینهی رشد تربیت اخلاقی بیش از پیش مهیا میگردد. نتیجه گیری: عصر یادگیری مادامالعمر برای تربیت اخلاقی یک چالش و درعینحال یک فرصت فراهم نموده است. چالش اینکه با رویکردهای تربیتی سنتی نمیتوان مخاطبین نظام تعلیم و تربیت را در زمینه ی تربیت اخلاقی رشد داد و فرصت اینکه با تلفیق مؤلفههای تفکر انتقادی در نظام تربیتی مادامالعمر و با پتانسیلی که این نظام در زمینه ی تفکر انتقادی دارد، میتوان هدفهای تربیت اخلاقی را محقق ساخت. نظام یادگیری مادامالعمر در عصر یادگیری مادامالعمر، مؤلفههای تفکر انتقادی را در خود نهفته دارد و کافی است با طراحی و تلفیق این مؤلفهها، آنها را از سطح پنهان و بالقوه به سطح بالفعل کشاند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تفکر انتقادی، تربیت اخلاقی، یادگیری مادامالعمر
عنوان انگلیسی
Development of Ethical Education Along with the Components of Critical Thinking
چکیده انگلیسی مقاله
Background: New technologies, which are resulted by human thinking and have suddenly changed the level and quality of human life and have caused yesterday's impossibilities to be not only possible but also obvious, has brought the education system into a new era, which is called lifelong learning era. The existence of appropriate opportunities in the lifelong learning era that provides possibility of learning at any time and place a well as increasing information growth has created a serious challenge to traditional ethical education in the education process so that founders of educational system must find a solution for the growth of ethical education. Thinking is the highest level of education. By integrating the components of critical thinking in lifelong learning environments, the context of the growth of ethics education is being provided more than ever. Conclusion: Lifelong learning era has provided a challenge and an opportunity for ethical education. The challenge is that traditional education approaches cannot grow up audiences of educational system in terms of ethical education, and the opportunity is that the ethical education goals can be realized through integrating critical thinking elements in a lifelong educational system considering the potential that the lifelong educational system has in terms of critical thinking. The lifelong learning system in the lifelong learning era lies in the components of critical thinking, and these components can be brought from the hidden and potential levels to the actual level by designing and integrating them.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Critical thinking, Ethical education, Lifelong learning
نویسندگان مقاله
حسین مرادی مخلص |
جمشید حیدری |
نسیبه پوطی |
نشانی اینترنتی
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-162&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/574/article-574-1110179.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات