Interdisciplinary Journal of Virtual Learning in Medical Sciences، جلد ۳، شماره ۲، صفحات ۱۰-۱۶

عنوان فارسی رابطه ویژگی‌های شخصیت و سبک‌های یادگیری با موفقیت تحصیلی دانشجویان برخط
چکیده فارسی مقاله مقدمه: توجه به عوامل موفقیت‌گذار بر یادگیری با هر شیوه آموزشی مهم است. آموزش به شیوه برخط در سال‌های اخیر به‌عنوان یک روش آموزشی به علت سازگاری با نیازهای دنیای امروز علاقمندان بی‌شماری داشته است اما کارآیی این روش همواره مورد تردید بوده است. هدف از این پژوهش، تبیین رابطه بین ویژگی‌های شخصیت و سبک‌های یادگیری با موفقیت تحصیلی دانشجویان برخط می‌باشد.مواد و روش‌ها: در این پژوهش 195 نفر از دانشجویان سال آخر دانشکده آموزش مجازی دانشگاه شیراز، پرسشنامه‌های ویژگی‌های شخصیت نئو(NEO-FFI) و سیاهه سبک‌های یادگیری کلب (1984) را تکمیل نمودند. از معدل پایانی آنان به‌عنوان شاخصی جهت سنجش موفقیت تحصیلی استفاده شد. از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون جهت تحلیل داده ها استفاده گردید.نتایج: نتایج نشان داد که میان ویژگی‌های شخصیت و سبک‌های یادگیری با موفقیت تحصیلی رابطه معناداری وجود دارد. نوروزگرایی و توافق‌پذیری از ابعاد شخصیت، سبک یادگیری هم‌گرا از ابعاد سبک‌های یادگیری توانسته‌اند در پیش‌بینی موفقیت تحصیلی دانشجویان این دوره‌ها اثرگذار باشند.نتیجه گیری: نتایج حاصله می‌تواند به برنامه‌ریزان آموزشی به آگاه‌سازی از عوامل اثرگذار ونقش آنها به‌خصوص شخصیت یادگیرندگان و سازگارکردن مواد و روش‌های آموزشی با ویژگی‌های درون فردی دانشجویان کمک نماید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش برخط، سبک یادگیری، ویژگی شخصیت، دانشجویان

عنوان انگلیسی The Relationship Between Personality Traits and Learning Styles and the Academic Success of Online Students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: It is important to consider the factors affecting learning methods. In recent years, virtual education, as a teaching method to fit the needs of today's society, has been considered and the efficacy of this approach has always been questioned. We aimed to investigate the relationship of personality traits and learning styles with the academic achievement of online students.Material & Methods: Senior students of Shiraz e-Learning University (n=195) completed the questionnaires of personality characteristics (NEO-FFI) and Kolb‘s (1984) Learning Styles Inventory. Their final grades were used as indicators to measure academic achievement. Data were analyzed using Pearson's correlation coefficient and logistic regression.Results: We found a significant relationship between personality characteristics and learning methods. Among the personality dimensions, neuroticism and agreeableness and among the learning styles, convergent style learning were able to predict the academic success of students in these courses.Conclusion: Our results were informative with respect to the factors influencing learners. Adapting teaching methods consistent with the students’ characteristics could help educational planners enhance the academic success of the students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Online education, Learning Style, Personality Type, Student

نویسندگان مقاله فریبا تابع بردبار | fariba tabe bordbar
fars payame- noor university
دانشگاه پیام نور استان فارس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)


نشانی اینترنتی http://ijvlms.ir/online/browse.php?a_code=A-10-6-67&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات