Interdisciplinary Journal of Virtual Learning in Medical Sciences، جلد ۵، شماره ۱، صفحات ۵۴-۶۴

عنوان فارسی ارزیابی سیستم آموزش الکترونیکی دانشگاه های مجری آموزش الکترونیکی در تهران بر اساس قابلیت استفاده در یادگیری
چکیده فارسی مقاله مقدمه: ارزیابی قابلیت استفاده، به‌طور ساده به معنای سهولت استفاده است و می‌تواند گامی اولیه جهت بهبود وضعیت سیستم‌های آموزش الکترونیکی باشد. بنابراین هدف پژوهش حاضر، ارزیابی سیستم آموزش الکترونیکی دانشگاه های مجری آموزش الکترونیکی در تهران بر اساس مقیاس یوزلرن (Uselearn) می‌باشد.مواد و روش‌ها: روش پژوهش، توصیفی ارزیابانه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشگاه‌های مجری آموزش الکترونیکی در شهرستان تهران بود که با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای نسبی، نمونه‌ای به حجم 288 نفر انتخاب شد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه یوزلرن بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های تک نمونه‌ای و تحلیل واریانس یک راه و چند متغیره استفاده شد.نتایج: نتایج آزمون تی تست تک نمونه‌ای نشان داد که سیستم آموزش الکترونیکی دانشگاه‌های مجری آموزش الکترونیکی از لحاظ قابلیت استفاده در یادگیری در وضعیت مطلوبی نمیباشند. همچنین نتایج تحیل واریانس چند متغیره نشان داد که بین میانگین نمرات مؤلفه‌های پرسشنامه یوزلرن در دانشگاه‌های مجری آموزش الکترونیکی تفاوت معناداری وجود دارد.نتیجه‌گیری: دانشگاه‌های مجری آموزش الکترونیکی در تهران بر اساس کل مقیاس یوزلرن و خرده مؤلفه‌های آن در وضعیت مطلوبی قرار ندارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارزیابی، قابلیت استفاده، پرسشنامه یوزلرن، دانشگاه، آموزش

عنوان انگلیسی Evaluating e-Learning Systems of Tehran Universities on the Bases of Uselearn
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Usability evaluation that simply means Ease of use can be the first step to improve e-learning systems. Thus, the goal of this study is evaluating e-learning systems of Tehran universities on the bases of uselearn.Materials and Methods: The research method is descriptive – Evaluative. The population consisted of implementing e-learning universities in Tehran. Using proportional stratified sampling, a sample size of 288 was chosen. They were selected as the targeted. The instrument used in this study was a uselearn. Results were analyzed usage one-sample T-test, ANOVA and MANOVA.Results: Single-sample t-test results indicated that the e-learning systems in terms of usability are not in a good situation. Results of MANOVA showed that there was a significant difference between the means of components of uselearn questionnaire.Conclusion: The e-learning systems in terms of usability are not in a good situation.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله پیمان کامکار | peyman kamkar


محمدرضا نیلی | mohamadreza nili


خدیجه علی آبادی | khadijeh aliabadi



نشانی اینترنتی http://ijvlms.ir/online/browse.php?a_code=A-10-6-127&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات