Interdisciplinary Journal of Virtual Learning in Medical Sciences، جلد ۵، شماره ۳، صفحات ۲۲-۲۸

عنوان فارسی ارزیابی کیفیت نظام آموزشی بیمارستان بقیه‌اله (عج) بر اساس مدل تعالی مالکولم بالدریج
چکیده فارسی مقاله مقدمه: ارتقای کیفیت، از چالش‌های مهم سازمان‌های آموزشی است. مدل تعالی بالدریج، اصول مدیریت کیفیت فراگیر را برای ارتقای کیفیت سازمان‌های آموزشی-درمانی بهینه کرده است. هدف مطالعه، ارزیابی کیفیت آموزشی بیمارستان آموزشی مورد مطالعه با استفاده از مدل تعالی بالدریج است.مواد و روش ها: این پژوهش توصیفی- تحلیلی، به‌صورت مقطعی در بیمارستان‌ آموزشی بقیه‌اله (عج) شهر تهران در سال 1390 اجرا شد. جامعه پژوهش مدیران و کارکنان گروه های آموزش بالینی بیمارستان و نمونه‌گیری به‌صورت هدفمند (تعداد 32 نفر (12 نفر از مدیران و 20 نفر از کارکنان)) بود که با چک‌لیست استاندارد مدل بالدریج در حوزه آموزش نسخه 2010-2009 انجام شد. صحت داده‌های جمع‌آوری‌شده با سه‌سویه‌سازی، تأییدپذیری و همخوانی داده‌های حاصله از روش‌های جمع‌آوری داده‌ها شامل مصاحبه در سطوح مختلف سازمانی و بررسی مستندات و پیامدها انجام شد. در این مطالعه، پایایی بین ارزیابان مطرح است که در طول اجرای پژوهش، ارزیاب ثابت بوده و واریانس بین ارزیابان حتی در صورت وجود ارزیابان متعدد، کاهش می‌یابد. داده‌ها به‌شیوه مصاحبه با مدیران و کارکنان، مطالعه مستندها و مشاهده فرآیندها گردآوری شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار Excel نسخه 2007 انجام شد.نتایج: این بیمارستان، از 1000 امتیاز مدل بالدریج در حوزه آموزش، 94/332 امتیاز (2/33%) را کسب کرد. از بین معیارهای مدل بالدریج در این بیمارستان معیار رهبری سازمانی با کسب 95/53 از 120 امتیاز (96/44%) و معیار نتایج عملکرد با 109 از 450 امتیاز (44/24%) به ترتیب قوی‌ترین و ضعیف‌ترین امتیاز را کسب نمودند.نتیجه گیری: هرچند این بیمارستان به‌دلیل اجرای استانداردهای اعتباربخشی فدراسیون جهانی آموزش پزشکی، رویکرد مناسبی برای تعالی سازمانی دارد، در سطوح یادگیری و انسجام سازمانی نیازمند ارتقا است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Evaluation of Quality Clinical Training in the Baqiyatallah Hospital Based on the Baldrige Excellence Model
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Quality improvement is one of the important challenges of health systems. Baldrige excellence model, which makes use of self-assessment mechanisms to promote organizations, has optimized the principles of Total Quality Management (TQM) to improve the quality in teaching and treatment organizations. The aim of the present study was to evaluate the clinical and educational system of the teaching hospital based on Baldrige Excellence Model.Materials and Methods: This study was a descriptive-analytical, cross-sectional survey conducted in the Baqiyatallah hospital in Tehran in 2011. The data were collected based on Baldrige questionnaire (version2009-2010) through interviewing the educational managers and the staff, studying the recorded documents and observing the processes. The scores were calculated based on Baldrige Vote matrix, and Excel 2007 software was used to analyze the data.Results: The selected hospital obtained 332.94 (33.2%) points out of 1000 in the Baldrige modeling clinical-educational section. Organizational leadership criterion with 53.95 out of 120 points (44.96%) and performance results criterion with 109 out of 450 points (24.44%) were the strongest and weakest in this hospital, respectively.Conclusion: Despite the fact that, due to the implementation of WFME, this center has an appropriate approach for excellence, it is in need of further improvement at the levels of learning and organizational integration. We recommend the use of advanced sections capabilities for organizational integration and the reinforcement of current accreditation system based on Baldrige Model criteria.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمدصالح فلاح | mohammad saleh fallah


نورالدین دوپیکر | nooredin dopeykar


شهرام توفیقی | shahram tofighi


زهرا اعظمی الوند | zahra azami alvand


حسین امینی انابد | hosien amini anabod


محسن بارونی | mohsen barouni


مجتبی خواجه آزاد | mojtaba khajehazad


نورالهدی فخرزاد | nourolhoda fakhrzad



نشانی اینترنتی http://ijvlms.ir/online/browse.php?a_code=A-10-6-144&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات