Interdisciplinary Journal of Virtual Learning in Medical Sciences، جلد ۷، شماره ۳، صفحات ۲۱۴-۲۲۶

عنوان فارسی ارائه مدل و ارزیابی سیستم پیشنهاددهنده سازوکارهای هوشمندسازی مدارس
چکیده فارسی مقاله مقدمه: امروزه هوشمندسازی مدارس به‌واسطه پیاده‌سازی و اجرای سیستم‌های هوشمند، پیشرفت‌های چشمگیری داشته است. نوع و نحوه بکارگیری یک سیستم مناسب، نقش عمده‌ای در میزان موفقیت محیط‌های آموزشی گوناگون دارد. مدیران مدارس نیز به دنبال سازوکار¬هایی برای تصمیم¬گیری در راستای هوشمندسازی مدارس هستند تا بتوانند بازده فرآیند آموزشی مدرسه خود را ارتقا بخشند. هدف از این پژوهش، طراحی سیستم پیشنهاددهنده سازوکار¬های هوشمندسازی برای بکارگیری در تعیین سطح فعلی، ارائه سازوکار و پیشنهادهایی برای ارتقای سطح کیفی مدارس می¬باشد. روش: این پژوهش از نوع علم طراحی و توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری آن خبرگان هوشمندسازی مدارس در سطح کشور بود که بر اساس روش تصادفی در دسترس، 32 نفر از خبرگان به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. در راستای هدف پژوهش، مطالعات پیشین مربوط به معیارهای مؤثر در هوشمندسازی مدارس، بررسی و دسته بندی شد. با استفاده از مدل بلوغ فرآیند و مدل بلوغ یادگیری الکترونیکی سؤالاتی تهیه و متناسب با آن، درخت تصمیم در حوزه های شناسایی شده رسم شد. به‌منظور ارزیابی عملکرد صحیح سیستم پیشنهاددهنده، پرسشنامه‌ای بر اساس مدل QUIS تدوین و از طریق آن نظرات خبرگان گردآوری گردید. برای اطمینان بیشتر و برای سنجش روایی صوری و محتوایی از نظر صاحب نظران مربوطه استفاده شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (92%) محاسبه شد. تحلیل داده ها با نرم‌افزار SPSS نسخه 21 و آزمون‌های کلموگروف- اسمیرنوف و همبستگی پیرسون انجام شد. نتایج: نتایج نشان داد که این سیستم برای پیاده‌سازی در راستای ارتقای سطح کیفی هوشمندسازی مدارس از پتانسیل اجرایی مناسب و بالایی برخوردار است؛ بدین صورت که در مرحله ارزیابی، میانگین وزنی محاسبه شده نمرات بالاتر از میانگین (95/3 تا 187/4 از 5) را کسب کرد. نتیجه‌گیری: در این پژوهش با توجه به معیارهای مورد نیاز آموزشی، مدلی ارائه، سیستم خبره ای برای پیشنهاد سازوکارهای هوشمند‌سازی مدارس طراحی و در نهایت این سیستم پیشنهاددهنده ارزیابی شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هوش مصنوعی، آموزش، مدارس، درخت تصمیم

عنوان انگلیسی Model Design and Evaluation for Recommender system of Smart Schools Implementation Mechanisms
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The implementation of smart schools has significantly progressed in current times due to the execution of intelligent systems. School administrators are also seeking the implementation of smart schools so that they can improve their educational process efficiency. The purpose of this research was to design a system recommending smartening mechanisms for use at the current level, and provide recommendations for improving the quality of schools. Method: This is a design science and survey research. The surveyed population consisted of experts in implementing smart schools in the country. Based on convenience accidental sampling method, 32 experts were elected. In this study, previous works on effective factors for the implementation of smart schools were reviewed and categorized. Using the e-learning Maturity Model and Capability Maturity Model, some questions were prepared and accordingly, the decision tree was drawn in the identified areas. For proper assessment of performance of the recommender system, a QUIS-based questionnaire was developed and experts' opinions were collected through it. For greater certainty and assessment of the face and content validity, the relevant opinions were used. The questionnaire’s reliability was calculated using Cronbach's alpha coefficient (92%). Data analysis was performed using SPSS version 21 and descriptive statistics (mean and SD) as well as inferential statistics (Kolmogorov–Smirnov and Pearson correlation coefficient tests). Results: The results showed that this system had great potential for improving the implementation quality of smart schools such that the weighted average grades rose above the mean (3.95 to 4.187 of 5) in the assessment. Conclusion: With regard to the required training criteria, a model was presented and an expert system was designed to recommend mechanisms for implementing smart schools. Finally, this recommender system was evaluated.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Artificial Intelligence, Education, Schools, Decision Tree

نویسندگان مقاله فرشته مطهری | fereshteh motahari


سعید روحانی | saeed rouhani


محمد امین زارع | mohammad amin zare



نشانی اینترنتی http://ijvlms.ir/online/browse.php?a_code=A-10-6-213&slc_lang=en&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات