|
نشریه روان پرستاری، جلد ۳، شماره ۴، صفحات ۱۰-۱۷
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی تأثیر آموزش مؤلفه های هوش هیجانی بر افزایش هوش هیجانی بیماران همودیالیزی |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: همودیالیز سبب اختلالات جسمی، روانی- اجتماعی و تغییر در سبک زندگی بیماران می شود. هوش هیجانی مجموعه ای از توانایی ها و مهارت ها می باشد که افراد را جهت سازگاری با محیط و موفقیت در زندگی آماده می کند که قابل آموزش می باشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش هوش هیجانی به شیوه سخنرانی در بیماران همودیالیزی در شهرستان خرم آباد انجام شد. روش ها: این مطالعه نیمه تجربی بر روی 74 بیمار مراجعه کننده به بخش دیالیز بیمارستان های شهرستان خرم آباد در سال 1393 انجام شد. بیماران به صورت تصادفی به دو گروه آزمون و شاهد تقسیم شدند. آموزش هوش هیجانی درطول 2 ماه در 8 جلسه توسط پژوهشگر (آموزش دیده) به گروه آزمون داده شد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل دو بخش اطلاعات جمعیت شناختی و پرسشنامه هوش هیجانی بار-ان بود که قبل و بعد از آموزش توسط کمک پژوهشگر طی مصاحبه با بیماران تکمیل گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار spss و با استفاده از آزمون های آماری تی زوج و مستقل انجام شد. یافته ها: نتایج نشان داد که نمونه ها شامل 58% مرد و 42% زن، 2% مجرد و 66% متأهل و بقیه بیوه و مطلقه بودند. میانگین سنی 7/49 و انحراف معیار 8/10 سال و میانگین مدت زمان همودیالیز در بیماران 48/3 سال و انحراف معیار آن 22/2 بودند. آزمون تی مستقل قبل از مداخله بین میزان هوش هیجانی در بیماران همودیالیزی در دو گروه آزمون و شاهد تفاوتی نشان نداد، اما در گروه آزمون بعد از مداخله نسبت به قبل از مداخله از 16/18±08/295 به 06/15±898/304 افزایش یافت (01/ 0=P). نتیجه گیری: نتایج نشان داد با آموزش، هوش هیجانی بیماران همودیالیزی، ارتباطات بین فردی، تحمل استرس، توانایی حل مسئله، انعطاف پذیری و شادمانی ارتقاء یافت. لذا پیشنهاد می شود از آموزش هوش هیجانی به عنوان راهکاری جهت سازگاری بهتر برای جامعه آماری مذکور استفاده گردد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
همودیالیز، هوش هیجانی، آموزش، سخنرانی |
|
عنوان انگلیسی |
The Effects of Emotional Intelligence Items Training on Increasing Emotional Intelligence in Hemodialysis Patients |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Hemodialysis due to Physical, psychosocial and lifestyle disturbances. Emotional intelligence is a set of abilities and skills that prepare people for the sustainability and success in life, that can be taught. The aim of this study was to determine the effect of emotional intelligence training lecture in hemodialysis patients in the city of Khorramabad Methods: This semi-experimental study was administered on 74 patients who had been consulted to go to the hemodialysis wards of Khorramabad hospitals during the year 2014. The patients were randomly divided into two groups the experimental and control groups. The emotional intelligence training was given by the trained and skilled researchers to the experimental group for two months and within 8 sessions. The data collecting devices consisted of two sections including demographic data, and Bar-On's emotional intelligence questionnaire filled out by the researcher's assistant through interviewing with the patients. Data analysis was conducted by applying the SPSS software using statistical tests such as independent and paired t-test. Results: The subjects consisted of 58% males, 42% females, 66% married, and the rest were widowed and divorced. The age mean was 49.7± 10.8 years, and the mean of hemodialysis duration for the patients was 3.48± 2.22 years. Before training intervention, the independent t-test indicated that there was no difference between the experimental and control groups in terms of the amount of emotional intelligence in the hemodialyzed patients, but this amount increased in the experimental group after the training intervention in comparison to before the intervention 295/08±18/16 to 304/898±15/06 (p=0.01). Conclusion: The results showed that training an improvement in the emotional intelligence of the hemodialysis patient, interpersonal relationship, stress Tolerance, problem solving, flexibility and happiness Therefore, it is recommended that emotional intelligence training be implemented for the abovementioned statistical community as a strategy for better adaption. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Hemodialysis, Emotional intelligence, Training, lectur |
|
نویسندگان مقاله |
فاطمه یاراحمدی | f yarahmadi university of medical sciences, khorramabad, iran. دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم آباد، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی لرستان (Lorestan university of medical sciences)
سیده فاطمه قاسمی | f ghasemi university of medical sciences, khorramabad, iran. دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم آباد، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی لرستان (Lorestan university of medical sciences)
سعید فروغی | s foroghi faculty of nursing, lorestan university of medical sciences, aligoudarz, iran دانشگاه علوم پزشکی لرستان، الیگودرز، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی لرستان (Lorestan university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-1-73&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|