نشریه روان پرستاری، جلد ۴، شماره ۱، صفحات ۳۸-۴۶

عنوان فارسی تأثیرآموزش مهارت ابراز وجود بر عزت نفس دانش آموزان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: برخورداری از مهارتهای زندگی نظیر مهارت ابراز وجود، تواناییهای روانی-اجتماعی افراد را بهبود بخشیده و باعث افزایش عزت نفس می شود. مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارت ابراز وجود بر عزت نفس دانش آموزان دختر سال اول دبیرستانهای شهر تهران صورت گرفت. روش ها: مطالعه نیمه تجربی حاضر بر روی 80 دانش آموز دختر سال اول دبیرستان شهر تهران صورت گرفت. روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای بود. ابتدا پرسشنامه عزت نفس کوپراسمیت توسط 410 دانش آموز منتخب تکمیل گردید سپس از میان آنان80 دانش آموزی که نمره عزت نفس آنان کمتر از سطح متوسط به دو گروه مداخله و شاهد تقسیم شدند. سپس، 8 جلسه آموزش2 ساعته به روش گروهی برای دانش آموزان گروه مداخله اجرا شد و دو هفته پس از پایان برنامه آموزشی مجددا پرسشنامه عزت نفس کوپراسمیت توسط دانش آموزان هر دو گروه آزمایش و شاهد تکمیل گردید و عزت نفس دو گروه مقایسه گردید. تحلیل داده ها در محیط نرم افزاری SPSS v.16 با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی انجام شد. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد اکثر (93%) واحدهای مورد پژوهش دارای دو والد بودند و تنها 5% دانش آموز تک فرزند خانواده بودند. همچنین نتایج نشان دادند که بین عزت نفس دانش آموزان گروه مداخله که مهارت ابراز وجود را آموزش دیده بودند و دانش آموزانی که این آموزش را ندیده بودند تفاوت آماری معنی داری وجود دارد. آزمون تی مستقل قبل از مداخله بین میزان عزت نفس دانش آموزان دو گروه مداخله و شاهد تفاوتی نشان نداد، اما در گروه مداخله بعد از مداخله نسبت به قبل از مداخله از 3/08± 27/57به 5/91± 34/23افزایش یافت که این تفاوت از نظر آماری معنی داری بود (05/0
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش، ابراز وجود، عزت نفس، دانش آموزان

عنوان انگلیسی The effect of assertiveness training on first-grade schoolgirls' self-esteem in Tehran
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Life skills such as assertiveness may improve psycho-social ability and consequently can improve self-esteem. The aim of this study was to determine the effect of assertiveness training on first-grade schoolgirls' self-esteem in Tehran. Methods: This quasi-experimental study was conducted on 80 first-grade schoolgirls in Tehran who was selected by multistage cluster sampling method. First Cooper Smith’s self-esteem Inventory (SEI) was fulfilled by 410 qualified students. Then students, who obtain less than moderate in SEI, divided randomly into two control and intervention groups. For intervention group, we carried out a two-hour group training program for eight sessions. Two weeks later both intervention and control group fulfilled SEI for comparing. Gathered data was analyzed in SPSS v.16 software by using descriptive and analytic statistic. P-value< 0.05 was considered significant. Results: Most of students were living in two-parent families (93%) and only 5% of them were the only child in family. Also finding showed there was significant difference between self-esteem of students in intervention and control group after assertiveness training. Before training intervention, the independent t-test indicated that there was no difference between the experimental and control groups in term of the amount of self-esteem in the students, but this amount increased in the experimental group after the intervention in comparison to before the intervention from 27.57±3.08 to 34.23±5.91 (p< 0.05). In addition, there was difference between dimension of self-esteem, the highest rank referred to educational dimension and the lowest rank referred to social dimension. Conclusion: According to the results, it seems more counseling services and life skill training in workshop especially assertiveness training, is required to improve students' self-esteem. It may lead to increase knowledge and improve skill and therefore, improve mental health.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Education, Assertiveness, Self-esteem, Students.

نویسندگان مقاله سیما کیای | s kia
golestan university of medical sciences, gorgan, iran
دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گلستان (Golestan university of medical sciences)

حسن شعبانی | h shabani
allameh tabatabaei university, tehran, iran
دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

قدسی احقر | gh ahghar
science and research branch of islamic azad university, tehran, iran.
واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)

مهناز مدانلو | m modanloo
faculty of nursing amp;amp; midwifery, golestan university of medical sciences, gorgan, iran
دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گلستان (Golestan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://www.ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-1-85&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات