نشریه روان پرستاری، جلد ۴، شماره ۲، صفحات ۲۹-۳۷

عنوان فارسی بررسی وضعیت سلامت روانی دانشجویان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: تشخیص اختلالات روانی در دانشجویان از اهمیت ویژه­ای برخوردار است زیرا این اختلالات می­ توانند مانع از پیشرفت و موفقیت تحصیلی آنان در آینده شوند. این مطالعه با هدف تعیین وضعیت سلامت روانی در دانشجویان دانشکده پرستاری، مامایی و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال 1393 انجام شد. روش­ ها: در این پژوهش توصیفی مقطعی، 400 دانشجو که دارای معیارهای ورود جهت مطالعه بودند به روش تصادفی طبقه ­ای انتخاب شدند. ابزار جمع ­آوری اطلاعات پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه استاندارد شده SCL – 90-R بود و داده­ها به صورت خودگزارشی جمع ­آوری گردید. داده­ ها پس از جمع­ آوری توسط نرم ­افزار SPSS نسخه 18 و آزمونهای آماری تی مستقل و رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته­ ها: بر اساس نتایج، 36 درصد دانشجویان از نظر علایم کلی اختلالات روانی سالم و 64 درصد مشکوک به اختلالات روانی (50/9 درصد خفیف، 10/9 درصد متوسط و 2/2 درصد شدید) بودند. بیشترین اختلال مربوط به اختلال حساسیت میان فردی و کمترین مربوط به اختلال اضطراب ترس مرضی بود. تفاوت میانگین نمرات ابعاد نه­گانه وضعیت روانی بین دانشجویان دختر و پسر معنی دار (تی مستقل،0/05 < p) و میانگین نمرات دانشجویان دختر در کلیه ابعاد باستثنای حساسیت میان فردی از میانگین نمرات دانشجویان پسر بالاتر بود. نتیجه­ گیری: نتایج مطالعه نشان داد اختلالات روانی به خصوص اختلال حساسیت میان فردی در بین دانشجویان از شیوع بالایی برخوردار است، بنابراین توجه مسئولین امر به این موضوع و انجام اقداماتی مانند برنامه های تفریحی، فرهنگی، معنوی و ... پیشنهاد می­ شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سلامت روانی، دانشجویان، پرستاری، مامایی، پیراپزشکی، SCL-90

عنوان انگلیسی Assessment the mental health of Nursing
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Identify of mental disorders is very important, because these disorders can decrease the success rate of educational progress in students and prevent their further achievements. This study aimed to identify the mental health in Nursing, Midwifery and Paramedical student’s of Rafsanjan University of Medical Sciences, 2014 . Methods: In this descriptive cross-sectional study, 400 students who had inclusion criteria were selected by randomized stratified sampling. The demographic and SCL-90-R questionnaire (Symptom Checklist 1990 Revised) was used for data collection. Data were analyzed by SPSS software version 18 and using regression and independent t test. Findings: According to the results, 36% of the students were in good mental health and 64% suspected to have mental disorders (50/9% mild, 10/9% moderate and 2/2% severe). The most disorder between students was interpersonal sensitivity and the least disorder was phobia anxiety. There was a statistical differences between the sex and mental disorders (t test, P< 0.05) and mean scores of girls was higher than boys in all of dimension except interpersonal sensitivity. Conclusions: According to the results, mental disorders specially interpersonal sensitivity have high prevalence among students. Thus consideration of managers to this results and activities such as entertainment, cultural and spiritual programs are recommended.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مریم شهابی نژاد | m shahabinejad
rafsanjan university of medical sciences, rafsanjan , iran
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان (Rafsanjan university of medical sciences)

تابنده صادقی | t sadeghi
rafsanjan university of medical sciences, rafsanjan , iran
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان (Rafsanjan university of medical sciences)

زینت سالم | z salem
rafsanjan university of medical sciences, rafsanjan , iran
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان (Rafsanjan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://www.ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-1-94&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات