نشریه آموزش پرستاری، جلد ۲، شماره ۳، صفحات ۲۸-۳۷

عنوان فارسی تأثیر آموزش همتا بر اضطراب بیماران کاندید عمل جراحی پیوند عروق کرونر؛ یک مطالعه کارآزمایی بالینی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: بیماری‌های قلبی عروقی شایع‌ترین علت مرگ در سراسر جهان می‌باشند و علی‌رغم درمان‌های دارویی، عمل جراحی پیوند عروق کرونر در برخی از بیماران همچنان به عنوان اولین و بهترین انتخاب در درمان آنان شناخته شده است. اهمیت کاهش اضطراب در بیماران تحت جراحی قلب باعث شد مطالعه‌ای با هدف تأثیرآموزش همتا بر اضطراب این بیماران انجام شود. روش: در این کارآزمایی بالینی تصادفی، تعداد 60 بیمار مراجعه‌کننده به بیمارستان امام‌خمینی و دکتر شریعتی تهران با روش نمونه‌گیری آسان وارد مطالعه شده و به صورت هفتگی، به دو گروه کنترل و مداخله تخصیص یافتند. اضطراب بیماران هر دو گروه در روز بستری اندازه‌گیری شد. سپس گروه کنترل آموزش روتین بخش و گروه مداخله، علاوه برآموزش روتین بخش، توسط همتایان نیز آموزش دیدند. مجدداً اضطراب بیماران قبل از عمل، پنج روز و چهار هفته بعد از عمل نیز سنجیده شد. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه اضطراب آشکار اشپیل‌برگر بود. اطلاعات جمع‌آوری شده با کمک نرم‌افزار SPSS v.22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. سطح معناداری برای تمام آزمون‌ها 05/0 در نظر گرفته شد. یافته‌ها: میانگین اضطراب در هر دو گروه در روز بستری اختلاف آماری معناداری نداشتند (8/0=p). میانگین اضطراب بیماران گروه مداخله در مقایسه با گروه کنترل در قبل از عمل، پنج روز و چهار هفته بعد از عمل تفاوت معناداری داشت (001/0p<). نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های این پژوهش به نظر می‌رسد، آموزش همتا برای بیماران کاندید عمل جراحی پیوند عروق کرونر، روشی مؤثر در جهت کاهش اضطراب بیماران می‌باشد. لذا توصیه می‌شود جهت آموزش بیماران، از این رویکرد آموزشی در بخش‌های جراحی قلب استفاده شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش همتا، اضطراب، عمل جراحی پیوند عروق کرونر

عنوان انگلیسی Effect of peer education on anxiety in patients candidated for coronary artery bypass graft surgery: a randomized control trial
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Cardiovascular diseases are the most common causes of death worldwide. Despite pharmaceutical therapies, coronary artery bypass graft surgery continues to be the first and best treatment strategy. This study was conducted to investigate the effect of peer education on anxiety in patients candidated for coronary artery bypass graft surgery. Method: In this randomized control trial study, 60 patients who were candidate for coronary artery bypass graft surgery in Shariati and Imam Khomeini hospitals in Tehran were recruited using the convenience sampling method. The patients were assigned randomly into two control and intervention groups. Patients’ anxieties in all patients were measured using the Spielberger state-trait anxiety inventory in the admission day, five days and four weeks after surgery. The control group received routine education and the intervention group was trained by their peer. Descriptive and inferential statistics were used to analyze data. Results: Anxiety scores in both groups were not different in the admission day (p=0.8). Also differences in mean anxiety scores between the groups before surgery, five days and four weeks after surgery were statistically significant (p< 0.001). Conclusion: Peer education to patients who are candidate for elective coronary artery bypass graft surgery can reduce anxiety. Therefore, it is recommended that, this educational approach used in the cardiac surgeries ward.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله شکوه ورعی | sh varaei
school of nursing and midwifery, tehran university of medical sciences, tehran, iran
عضو هیأت علمی دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

محمدعلی چراغی | ma cheraghi
school of nursing and midwifery, tehran university of medical sciences, tehran, iran
عضو هیأت علمی دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

نعیمه سیدفاطمی | n seyedfatemi
school of nursing and midwifery, tehran university of medical sciences, tehran, iran
عضو هیأت علمی دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

میترا طالبی | m talebi
school of nursing and midwifery, shahroud university of medical sciences, shahroud, iran
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شاهرود (Shahrood university of medical sciences)

ناصر بحرانی | n bahrani
school of nursing and midwifery, tehran university of medical sciences, tehran, iran
، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

علی دهقانی | a dehghani
faculty member of jahrom university of medical sciences, jahrom, iran
عضو هیأت علمی دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی جهرم (Jahrom university of medical sciences)

مرتضی شمسی زاده | shamsizadeh
school of nursing and midwifery, shahroud university of medical sciences, shahroud, iran
عضو هیأت علمی دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شاهرود (Shahrood university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://www.jne.ir/browse.php?a_code=A-10-26-15&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی-کمی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات