|
نشریه آموزش پرستاری، جلد ۴، شماره ۱، صفحات ۶۰-۷۱
|
|
|
عنوان فارسی |
اثربخشی آموزش شناختی- رفتاری گروهی بر شاخصهای فیزیولوژیکی استرس و مهارتهای ارتباطی کارکنان بیمارستان |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: سطوح بالای استرس در کارکنان بهداشتی و نقص در مهارتهای ارتباطی این گروه میتواند سلامت روانی آنان را تهدید کند و موجب کاهش کارآیی شغلیشان شود. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش شناختی- رفتاری گروهی بر شاخصهای فیزیولوژیکی استرس و مهارتهای ارتباطی ِکارکنان بیمارستان انجام شد. روش: روش پژوهش نیمهتجربی بود که با استفاده از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل اجرا شد. گروه نمونه شامل 32 نفر از کارکنان یکی از بیمارستانهای شهر تهران بود که بهطور تصادفی در دو گروه 16 نفره مداخله و کنترل جایگزین شدند. برنامه مداخله بهصورت هفتگی در 4 جلسه 4 ساعته به مدت 16 ساعت روی افراد گروه مداخله اجرا شد. داده-ها با استفاده از پرسشنامه واکنشهای فیزیولوژیکی استرس (PRS) و پرسشنامه تجدیدنظر شده مهارتهای ارتباطی (CSTR) در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون از افراد هر دو گروه جمعآوری و با استفاده از نرمافزار SPSS v.19 و با روش تحلیل کوواریانس چند متغیره تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد آموزش شناختی- رفتاری گروهی موجب افزایش معنادار میانگین نمره مهارتهای ارتباطی و نیز کاهش معنادار میانگین نمره شاخصهای فیزیولوژیکی استرس در افراد گروه مداخله در مقایسه با گروه کنترل شده است. نتیجهگیری: آموزش شناختی- رفتاری گروهی روشی مؤثر بر بهبود سلامت روانی کارکنان بهداشتی است که نیازمند توجه بیشتری از سوی مدیران بهداشتی و پژوهشگران بالینی حوزه سلامت است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آموزش شناختی- رفتاری گروهی، کارکنان بیمارستان، سلامت روانی |
|
عنوان انگلیسی |
Effectiveness of group cognitive-behavioral training on physiological indicators and communication skills in the hospital staffs |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: High levels of stress in the health professionals and deficit in communication skills of this group can endanger their mental health and reduce their job efficacy. Current study aimed to identify the effectiveness of the group cognitive-behavioral training on physiological indicators and communication skills of the hospital staff. Method: This was a semi-experimental study using pre-test-post-test design. The sample group consisted of 32 people (16 experimental and 16 control groups) in one of the randomly selected Tehran hospitals. Intervention program was conducted weekly in 4 sessions each 4 hours on the subjects of the experimental group. Data were collected using Physiological Reactions to Stress (PRS) and Communication Skills Test-Revised (CSTR) before and after the intervention from both groups and was analyzed by analysis of covariance using SPSS software (v. 19). Results: The results showed that the cognitive-behavioral training significantly increased the mean of communication skills and a significant reduction of physiological indicators in the experimental group compared with the control group. Conclusion: Group cognitive-behavioral training is an effective way to improve mental health of health staff. Therefore, more attention from the health managers and clinical health researchers is needed in this field. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
حجت پیرزادی | h pirzadi behavioral sciences research center, baqiyatallah university of medical sciences, tehran, iran مرکز تحقیقات علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله عج ، تهران، ایران و گروه روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (Baqiyatallah university of medical sciences)
علی فتحی آشتیانی | a fathi ashtiani behavioral sciences research center, baqiyatallah university of medical sciences, tehran, iran مرکز تحقیقات علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله عج ، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (Baqiyatallah university of medical sciences)
محسن شکوهی یکتا | m shokoohi yekta department of psychology and education of exceptional children, faculty of psychology and educational sciences, university of tehran, tehran, iran گروه روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.jne.ir/browse.php?a_code=A-10-51-9&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی-کمی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|