|
نشریه آموزش پرستاری، جلد ۴، شماره ۲، صفحات ۴۸-۶۰
|
|
|
عنوان فارسی |
تجارب مربیان و دانشجویان از اجرای برنامه درسی کارشناسی ارشد ویژه پرستاری: یک مطالعه کیفی |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: حرکت سیستم خدمات بهداشتی درمانی به سمت تخصص گرایی، لزوم تربیت پرستاران متخصص بالینی را در مقطع کارشناسی ارشد مطرح نمود. رشته کارشناسی ارشد ویژه پرستاری به عنوان یک رشته نوپا جهت تربیت پرستاران متخصص بالینی در این راستا طراحی و اجرا شده است که در عین حال چالشهایی را برای دانشجویان و مربیان بدنبال داشته است. هدف از مطالعه حاضر تبیین تجارب مربیان و دانشجویان از اجرای برنامه درسی کارشناسی ارشد ویژه پرستاری در مشهد می باشد. روش: مطالعه کیفی حاضر به روش تحلیل محتوی مرسوم در سال 1392 انجام شده است. مشارکت کنندگان شامل 12 نفر (7 مربی و 5 دانشجوی سال آخر و فارغ التحصیل کارشناسی ارشد ویژه پرستاری) بوده که به روش نمونه گیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند. محیط پژوهش دانشکده پرستاری و مامایی شهر مشهد می باشد. روش جمع آوری داده ها مصاحبه نیمه ساختار به مدت 60-30 دقیقه و نمونه گیری تا اشباع داده ها ادامه یافت. مصاحبه ها به زبان فارسی انجام شده و بلافاصله نسخه نویسی و به کمک نرم افزار وان نوت تحلیل شد. متن مصاحبه ها چندین بار بازخوانی شد. ابتدا کدهای باز استخراج گردید و بعد از چند بار مرور بر اساس تشابه معنایی در زیرطبقات دسته بندی شد و در نهایت زیرطبقات مشابه به لحاظ معنایی در طبقات اصلی قرار گرفت. یافته ها: نتایج حاصل از تبیین تجارب دانشجویان و مربیان از اجرای برنامه درسی کارشناسی ارشد ویژه پرستاری منجر به ظهور 4 طبقه اصلی شامل حد و مرزهای رشته: گردابی از ابهام و سردرگمی، تلاش در جهت القای هویت حرفه ای به دانشجو، محدودیت در منابع انسانی کارآزموده و ناهمگنی دانشجویان شد. نتیجه گیری: نتایج حاصل از مطالعه کیفی حاضر، نشاندهنده برخی چالشها در نحوه اجرا و نیز محتوای برنامه درسی کارشناسی ارشد ویژه پرستاری و کمبود در منابع انسانی بود که انجام مطالعات دیگر و لزوم بازنگری در برنامه درسی کارشناسی ارشد ویژه را جهت تغییر سیاستگذاری های مربوط به این رشته نو پا در پرستاری مطرح می کند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The experiences of the lectures and nursing students in the implementation of the curriculum for master students in Critical Care Nursing: a qualitative research |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: The specialization in the health care system leads to the need for the training of special clinical nurses. The master degree’s curriculum in critical care nursing is new and different in nursing education in Iran. Thus the participants meet the many challenges about implementing it. The aim of this research is to explore the experiences of the students and lecturers in implementing the master of critical care nursing in the Faculty of Nursing and Midwifery, Mashhad University of Medical Sciences. Methods: This was a qualitative research using conventional content analysis conducted in 2014. Participants were 12 persons, including the instructors and critical care nursing students. We used purposeful method of sampling. The study was conducted in the Faculty of Nursing and Midwifery, Mashhad University of Medical Sciences. Data were gathered using semi structured interviews (30-60 min) and continued until data saturation. The interviews were transcribed and analyzed immediately after the interviews. We employed One Note for data analysis using the inductive method of qualitative data analysis. The Unit of analysis was selected and labeled using open coding system, then the similar open codes were categorized in subthemes and at last the subthemes were organized to the main themes. Results: The results of data analysis emerged in 4 main themes including: ambiguous disciplines on internal regulation, effort to establish a professional identity, limitation of expert human resources, and student’s heterogeneity. Conclusion: Qualitative content analysis showed various challenges in the implementing methods and the content of the curriculum. Consequently, there is a need to revise the strategy of implementing the contents of the curriculum by the policy makers. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
ناهید عاقبتی | n aghebati faculty member of mashhad university of medical sciences. graduated of tarbiat modares university, tehran, iran دانشگاه علوم پزشکی مشهد. دانش آموخته دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)
عیسی محمدی | e mohammadi faculty member of the school of medicine of tarbiat modares university, tehran, iran دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
فضل الله احمدی | f ahmadi faculty member of the medical school of tarbiat modares university, tehran, iran دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.jne.ir/browse.php?a_code=A-10-1-19&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی-کمی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|