|
نشریه آموزش پرستاری، جلد ۴، شماره ۴، صفحات ۵۲-۶۲
|
|
|
عنوان فارسی |
ارتباط بین ویژگیهای شخصیتی، سبکهای یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانشجویان پرستاری و مامایی |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: با مرور بر نتایج مطالعات گذشته، هنوز نمیتوان در زمینهی چگونگی ارتباط متقابل بین سه متغیر ویژگیهای شخصیتی، سبکهای یادگیری و پیشرفت تحصیلی در بین دانشجویان به اظهار نظر قطعی پرداخت، لذا مطالعهی حاضر با هدف تعیین ارتباط ویژگی های شخصیتی، سبکهای یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی زنجان انجام گردید. روش: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی از میان 485 دانشجوی دانشکده پرستاری و مامایی زنجان-1392، تعداد 235 نفر به شکل تصادفی ساده انتخاب شدند. از پرسشنامه شخصیتی پنج عاملی NEO(فرم کوتاه 60 مادهای)، مقیاس اصلاح شده سبکهای یادگیری کلب 3.1 و فرم ویژگیهای جمعیت شناختی جهت جمع آوری دادهها استفاده شد. به منظور تحلیل دادهها از نرم افزار 18-SPSS و آمار توصیفی و آزمون پیرسون برای دستیابی به هدف مطالعه استفاده شد. یافتهها: بیانگر وجود همبستگی بین ویژگی شخصیتی "انعطافپذیری" با سبک یادگیری "مشاهده ی تاملی( p=0/013، r=-0/171)" و مفهوم سازی انتزاعی (r=0/143، p= 0/040)بـود؛ بین ویژگـی شخصیـتی "مسئولیتپذیـری" با سبک یـادگیری "آزمایشگری فعـال" نیز ارتبـاط وجـود داشـت (r=0/156، p=0/025) آزمـون آماری ارتباط معناداری را بین ویژگیهـای شخصیتی "انعطافپذیـری"(r=0/183،p= 0/008)، "دلپذیر بودن" (r=0/242، p= 0/001) و "مسئولیت پذیری"(r=0/218، p=0/002) با نمرهی معدل کل نشان داد. همچنین بین سبک و شیوه ی یادگیری "آزمایشگری فعال" با نمره معدل کل واحدهای گذرانده نیز همبستگی معنادار وجود داشت (r=0/136، p= 0/050). نتیجهگیری: در میان دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی زنجان بین ویژگی شخصیتی "انعطافپذیری" با سبک یادگیری "مشاهده ی تاملی" و "مفهوم سازی انتزاعـی" همبستگی وجود دارد؛ بین ویژگـی شخصیـتی "مسئولیتپذیـری" با سبک یـادگیری "آزمایشگری فعـال" نیز ارتبـاط وجـود دارد. درضمن بین ویژگیهـای شخصیتی "انعطافپذیـری" ، "دلپذیـر بـودن" و "مسئولیت پذیری" با نمرهی معدل کل واحدهای گذرانده ارتباط وجود دارد. همچنین بین سبک و شیوه ی یادگیری "آزمایشگری فعال" و نمره معدل کل واحدهای گذرانده نیز همبستگی وجود دارد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
پنج ویژگی بزرگ شخصیتی، سبک های یادگیری، پیشرفت تحصیلی |
|
عنوان انگلیسی |
Relationship between personality traits, learning styles and academic achievement among students of nursing and midwifery |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Intoduction: By reviewing the results of the previous studies, no conclusive comment can be made on the relationship between three variables of personality, learning style, and academic achievement. This study aimed to investigate the relationship between personality traits, learning styles, and academic achievement among students of Zanjan School of Nursing and Midwifery in 2012. Methods: In this descriptive and analytical study, among 485 students of Zanjan Faculty of Nursing and Midwifery, 235 students were selected by simple random sampling. NEO Five Factor Personality Inventory (NEO-FFI), Kolb Learning Style Inventory (3.1-2005) and demographic form were used of data collection. The collected data were entered into the SPSS version 18 and analyzed using descriptive statistics and Pearson test. Results: there was a significant correlation between the following factors: "Flexibility" in learning style with "reflective observation" (r= 0.171, p=0.013) and "abstract conceptualization" (r=0.143, p=0.040) "Accountability" with learning style "active experimentation" (r= 156, p=0.250) "Flexibility" (r=0.183, p=0.008), "agreeableness" (r=0.242, p=0.001) and "accountability" (r=0.218, p=0.002) with the score of total grade point average(GPA) also learning style "active experimentation" was related with total grade point average score (r=0.136, p=0.050). Conclusion: Among students of nursing and midwifery of Zanjan, there is a correlation between personality characteristic “Openness" with learning style "Reflective Observation" with "Abstract Conceptualization". There is also a correlation between the personality trait “Conscientiousness” with learning style “Active Experimentation". Between personality characteristics "Openness" with GPA, there is also an association. The personality trait "Agreeableness" is association with GPA. Between the personality trait “Conscientiousness" with GPA was associated. Finally, learning style "Active Experimentation" was associated with GPA. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
زینب قهرمانی | z ghahremani department of mental health nursing, school of nursing and midwifery, zanjan university of medical sciences, zanjan, iran گروه پرستاری بهداشت روان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی زنجان (Zanjan university of medical sciences)
کورش امینی | k amini zanjan social determinants of health research center, zanjan university of medical sciences, zanjan, iran مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی زنجان سازمان اصلی تایید شده: مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت
مژگان السادات اقوامی | m aghvamy department of medical surgical nursing, school of nursing and midwifery, zanjan university of medical sciences, zanjan, iran پرستاری بیماری های داخلی و جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی زنجان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی زنجان (Zanjan university of medical sciences)
مهین روحانی | m roohani department of medical surgical nursing, school of nursing and midwifery, zanjan university of medical sciences, zanjan, iran پرستاری بیماری های داخلی و جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی زنجان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی زنجان (Zanjan university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.jne.ir/browse.php?a_code=A-10-1-32&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی-کمی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|