مدیریت پرستاری، جلد ۴، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی رابطه ساده و چندگانه متغیرهای فردی و سازمانی با دلبستگی شغلی در پرستاران
چکیده فارسی مقاله مقدمه: سازمان‏ها ی بهداشتی – درمانی بدون نیروی کارآمد پرستاری نمی­توانند به موفقیتی دست یابند، یکی از متغیرهایی که در کارآمدی پرستاران تأثیرگذار است، دلبستگی شغلی است. بنابراین بررسی و شناخت متغیرهای فردی و سازمانی تأثیرگذار بر دلبستگی شغلی، اهمیت دارد. هدف: هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه ساده و چندگانه متغیرهای فردی و سازمانی با دلبستگی شغلی در پرستاران، بوده است. مواد و روش‏ها: این تحقیق از نوع مطالعات همبستگی است که برای اجرای آن از بین پرستاران شاغل در بیمارستان­های آموزشی شهر اهواز در سال 1393، با استفاده از فرمول کوکران 313 نفر (249 پرستار زن و 64 پرستار مرد) به شیوه­ی نمونه­گیری تصادفی طبقه­بندی شده به روش سیستماتیک، انتخاب شدند و با استفاده از پرسشنامه­ی عدالت سازمانی نیهوف و مورمن(1993)، پرسشنامه شخصیتی (1992) چندعاملی نئو (NEO-PI-R) و پرسشنامه دلبستگی شغلی ادواردز و کیلپاتریک(1984) مورد ارزیابی قرار گرفتند. پایایی پرسشنامه‏ها با استفاده از روش آلفای کرونباخ در محدوده‏ی 62/0 تا 81/0 به دست آمد. داده­ها با تحلیل رگرسیون خطی و روش تحلیل مسیر با استفاده از نرم­افزار SPSS-19 و AMOS-20 مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. یافته‏ ها: یافته­ها نشان دادند که ابعاد عدالت سازمانی، برون­گرایی و وظیفه­شناسی قادر به پیش­بینی تغییرات مربوط به دلبستگی شغلی آزمودنی­ها می­باشند. از بین ابعاد عدالت سازمانی تنها عدالت رویه­ای قادر به پیش­بینی برون­گرایی و ابعاد عدالت توزیعی و عدالت رویه­ای قادر به پیش­بینی وظیفه­شناسی پرستاران بود. همچنین یافته­ها نشان داد که می‌توان 32 درصد واریانس متغیر دلبستگی شغلی آزمودنی­ها را از طریق ویژگی­های فردی برون­گرایی و وظیفه­شناسی و ابعاد عدالت سازمانی تبیین کرد. نتیجه‏ گیری: به مدیران پرستاری پیشنهاد می شود که با فراهم نمودن عدالت سازمانی و همچنین توجه به ویژگی­های فردی برون­گرایی و وظیفه­شناسی موجبات افزایش دلبستگی شغلی پرستاران و به تبع آن بهبود عملکرد شغلی آنان و رضایت بیماران را فراهم آورند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دلبستگی شغلی، وظیفه‌شناسی، برون‌گرایی، عدالت سازمانی، پرستار

عنوان انگلیسی Assessing the simple and multiple relationships between individual and organizational variables and job involvement among nurses
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Health care organizations can not achieve success without effective workforce one of the variables that can affect the efficiency of nurses is job involvement. So, the assessment of individual and organizational variables affecting the job involvement is important. Aim: The aim was to assess of simple and multiple relationships between individual and organizational variables and job involvement among nurses. Methods and Materials: This study was a correlational studies that for the implementation among nurses of Ahvaz general hospitals a sample of 313 subjects (214 female nurses and 27 male nurses) was selected using Cochran formula and those who met the inclusion criteria, stratified random sampling method systematically in 2014. Samples were evaluated using Niehoff and Moorman's organizational justice inventory (1993), NEO (1992) five-factor inventory (NEO-PI-R) and Edwardes & Killpatric’s occupational stress (1984) inventory. For all questionnaires internal consistency reliability (Cronbsch’salpha) were in range 0.62 to 0.81. The data were analyzed using linear regression analysis with enter method and path analysis by SPSS-19 and AMOS-20. Results: The findings showed that, dimensions of organizational justice, extraversion and conscientiousness are able to predict job involvement. Among the dimensions of organizational justice, procedural justice is only able to predict the factor of extraversion and distributive justice and procedural justice was able to predict the conscientiousness of nurses. The findings showed that 32% of the variance in job involvement can be subject to the individual characteristics of extraversion and conscientiousness and explain the organizational justice. Conculusion: It is suggested to nurse managers for providing organizational justice and also focusing on the individual characteristics of extraversion and conscientiousness can increase job involvement and consequently to improve their performance and patient satisfaction may be considered.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله میاثه سودانی | mayase soodani
department of psychology, arsanjan branch, islamic azad university, arsanjan, iran.
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ارسنجان، گروه روانشناسی، ارسنجان، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی ارسنجان (Islamic azad university of arsanjan)

فرشته مصطفوی راد | fereshteh mostafavirad
department of psychology, sepidan branch, islamic azad university, sepidan, iran.
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سپیدان، گروه روانشناسی، سپیدان، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی سپیدان (Islamic azad university of sepidan)

محبوبه چین آوه | mahboobe chinaveh
department of psychology, arsanjan branch, islamic azad university, arsanjan, iran.
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ارسنجان، گروه روانشناسی، ارسنجان، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی ارسنجان (Islamic azad university of arsanjan)


نشانی اینترنتی http://www.ijnv.ir/browse.php?a_code=A-10-675-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات