مطالعات ناتوانی، جلد ۳، شماره ۳، صفحات ۳۹-۴۹

عنوان فارسی اثربخشی برنامهٔ آموزش شناختی بر مهارت‌های شناختی و علائم اختلال بیش‌فعالی و نقص توجه در کودکان مبتلا
چکیده فارسی مقاله چکیده هدف: پژوهش حاضر به‌دنبال تعیین تأثیر برنامهٔ آموزش شناختی در افراد دارای اختلال بیش‌فعالی و نقص توجه است.روش‌بررسی: آزمودنی‌های پژوهش شامل 38 نفر کودک دارای اختلال بیش‌فعالی و نقص توجه بودند که به‌صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش برنامهٔ آموزش شناختی کاگنی پلاس را به مدت 27 جلسه دریافت کرد. در حالی که گروه کنترل تمرین‌های تحصیلی معمول خود را انجام می‌دادند. به‌منظور تعیین تأثیر برنامهٔ مداخله‌ای بر مهارت‌های شناختی و شدت علائم اختلال بیش‌فعالی و نقص توجه از هوش‌آزمای تهران استنفورد بینه نسخهٔ پنچم و سیاههٔ رفتار کودکان استفاده شد.یافته‌ها: یافته‌های پژوهش حاکی از تأثیر برنامهٔ مداخله در افزایش مهارت‌های دیداری فضایی آزمودنی‌ها بود (0٫05>p). به‌گونه‌ای که تغییر نمرات آن‌ها در پیش‌آزمون (میانگین 95٫63 و انحراف استاندارد 12٫30)و پس‌آزمون (میانگین 103٫52 و انحراف‌استاندارد8٫51) در مقایسه با نمرهٔ گروه کنترل در پیش‌آزمون (میانگین 98٫68 و انحراف‌استاندارد11٫88) و پس‌آزمون (میانگین 98٫26 و انحراف‌استاندارد10٫75) افزایش معناداری را نشان داد. بهبود عملکرد حاصل از برنامهٔ مداخله در مرحلهٔ پیگیری یک‌ماهه همچنان پایدار بود. نتایج پژوهش بروز تغییر معنادار در سایر مهارت‌های شناختی شامل استدلال سیال، دانش، استدلال کمی و حافظهٔ فعال را نشان نداد (0٫05>p). همچنین شدت علائم اختلال بیش‌فعالی و نقص توجه در مقایسهٔ پیش‌آزمون و پس‌آزمون تغییر معناداری را نشان نداد.نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش نشانداد که برخی از مهارت‌های شناختی افراد دارای اختلال بیش‌فعالی و نقص توجه می‌تواند در اثر آموزش شناختی افزایش یابد با این وجود تعمیم این تأثیر بر سایر مهارت‌ها و علائم بالینی اختلال، به پژوهش‌های بیشتری نیاز دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Cognitive Training Program on Cognitive Skills and ADHD Symptoms in Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Objective: This study aimed to assess the effectiveness of a cognitive training program in individuals with ADHD. Methods: The participants included 38 ADHD children who were randomly assigned to the experimental and control groups. The experimental group practiced with the CogniPlus training programs for 27 sessions, while the control group practiced their routine educational activities. The ‘Tehran-Stanford-Binet Intelligence Scale’-Fifth Edition (SB5) and the ‘Child Behavior Checklist’ (CBCL) served as the data collection tools for determining the benefits of the cognitive training program on cognitive skills and ADHD symptoms. Results: The findings revealed improvement in the experimental group’s visuospatial skills, such that these skills were maintained over a 1-month follow up period (p< 0.05). The experimental group’s visuospatial skills had increased from (M=95.63, S=12.30) in the pretest to (M=103.52, S=8.51) in the intervention phase, as opposed to the control group in which scores did not show significant changes from pretest (M=96.68, S=11.88) to post-test (M=98.26, S=10.75). Statistical analyses did not reveal significant differences between the two groups’ performances in other cognitive skills, such as: Fluid Reasoning, Knowledge, Quantitative Reasoning, and Working Memory. Moreover, the severity of ADHD symptoms did not change from pre-test to post-test. Conclusions: Cognitive training may enhance certain cognitive skills in ADHD individuals, but more research is required to generalize the positive effects of these programs to the other clinical features of ADHD. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مهران سلیمانی | mehran soleimani
. msoleymani21@yahoo.com
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید مدنی (Azarbaijan shahid madani university)

سمیرا مطیعی | samira motiee
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات آذربایجان غربی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)

حسن یعقوبی | hasan yaghubi
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید مدنی (Azarbaijan shahid madani university)

لیدا حضرتی | lida hazrati
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات آذربایجان غربی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)


نشانی اینترنتی http://www.jdisabilstud.ir/browse.php?a_code=A-10-247-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده توانبخشی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات