|
مطالعات ناتوانی، جلد ۳، شماره ۳، صفحات ۶۱-۷۰
|
|
|
عنوان فارسی |
اثربخشی بازیدرمانی بر بهبود توجه دیداری در دانشآموزان با ناتوانی یادگیری املا |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده هدف: توجه دیداری از مهارتها و تواناییهای مهم است که هر یک از دانشآموزان جهت طینمودن مقاطع تحصیلی ملزم به داشتن آن هستند که این مهارت در دانشآموزان مبتلابه ناتوانی یادگیری املا دچار نقص است. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی بازیدرمانی بر بهبود توجه دیداری در دانشآموزان با ناتوانی یادگیری املا در مطالعهٔ مورد منفرد بود.روشبررسی: شرکتکنندگان پژوهش حاضر سه دانشآموز مراجعهکننده به کلینیک درمانی شناخت شهر اصفهان بود. برای هریک از شرکتکنندگان 3 جلسه بهعنوان خط پایه، 12 جلسه بازیدرمانی و 3 جلسه پیگیری اعمال شد. برای سنجش میزان توجه دیداری از آزمون عصب روانشناختی نپسی (NEPSY) و سنجش ابتلا به ناتوانی یادگیری املا، از آزمون تشخیص املا استفاده شد.یافتهها: یافتههای این پژوهش نشان داد که طی تحلیل دیداری نمودار دادهها بر اساس شاخصهای آمار توصیفی و تحلیل دیداری، مداخلهٔ مورد نظر دربارهٔ هر سه شرکتکننده اثربخش بوده است (با PND صد در صد برای هر سه شرکتکننده). نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که توجه دیداری به طریق بازیدرمانی در دانشآموزان با ناتوانی یادگیری املا بهبود پیدا میکند. ازاینرو میتوان از بازیدرمانی بهعنوان یک روش درمانی در بهبود عملکرد تحصیلی دانشآموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری املا استفاده کرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
بازیدرمانی،توجه دیداری،ناتوانی یادگیری املا |
|
عنوان انگلیسی |
Effectiveness of Play Therapy in Improving Visual Attention in Students with Dysgraphia: A Single-Subject Study |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Abstract Objectives: Visual attention is one of the most important skills and abilities students require to pass different school levels. These abilities are defected in students suffering from dysgraphia. The current study investigated the effect of play therapy on improving visual attention in students with dysgraphia through a single subject study. Methods: Three of the students visiting Esfahan’s Cognitive Therapy Centre were selected as the participants of this study. Each participant went through 3 sessions as the base line, 12 sessions of play therapy and 3 sessions of follow-up. NEPSY and the spelling test were used to measure the amount of improvement in visual attention and dysgraphia, respectively. Results: Results of the visual analysis of data and descriptive statistics showed the effectiveness of the intervention in all three participants (100% PND for all three participants).Conclusions: Visual attention improved by play therapy in students with dysgraphia. Therefore, play therapy can be used as a method for improving academic performance in students suffering from dysgraphia. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Play Therapy, Visual Attention, Dysgraphia |
|
نویسندگان مقاله |
سیدحسین سیادتیان | seyed hossein siadatian دانشگاه اصفهان. h.siadatian@gmail.com دانشگاه اصفهان، دانشکدهٔ علوم تربیتی و روانشناسی، گروه روانشناسی کودکان با نیازهای خاص سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
احمد عابدی | ahmad abedi گروه روانشناسی کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
علیرضا صادقیان | alireza sadeghian دانشکدهٔ روانشناسی و علوم تربیتی، گروه روانشناسی کودکان با نیازهای خاص، اصفهان
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.jdisabilstud.ir/browse.php?a_code=A-10-32-2&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
توانبخشی |
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|