مطالعات ناتوانی، جلد ۳، شماره ۳، صفحات ۷۱-۷۷

عنوان فارسی مقایسهٔ میزان رضایت زناشویی والدین فرزندان عقب‌ماندهٔ ذهنی تربیت‌پذیر بهره‌مند و بی‌بهره از خدمات توانبخشی (آموزشی- مالی) مراکز بهزیستی شهرستان خرم آباد
چکیده فارسی مقاله چکیده هدف: هدف از انجام تحقیق حاضر مقایسهٔ رضایت زناشویی والدین کودکان عقب‌ماندهٔ ذهنی تربیت‌پذیر بهره‌مند و بی‌بهره از خدمات توانبخشی آموزشی و مالی بود.روش‌بررسی: این پژوهش از نوع توصیفی به روش پیمایشی بود. جامعهٔ آماری این پژوهش شامل والدین کودکان عقب‌ماندهٔ ذهنی تربیت‌پذیر بودند. نمونه‌ای به حجم 240 نفر با گروه‌های بهره‌مند و بی‌بهره از خدمات آموزشی و مالی به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده از آن‌ها انتخاب شد. ابزار اندازه‌گیری در این پژوهش پرسشنامهٔ رضایت زناشویی انریچ بود. برای تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها از شاخص‌های آمار توصیفی (میانگین، انحراف‌معیار) و روش‌های آمار استنباطی (تحلیل واریانس یک‌راهه و آزمون‌های تعقیبی) استفاده شد.یافته‌ها: به‌طور کلی، یافته‌ها نشان داد که بین رضایت زناشویی (گروه‌های بی‌بهره از خدمات آموزشی و مالی) و گروه‌های بهره‌مند از خدمات آموزشی و مالی تفاوت معنادار بوده (0٫039=p)، همچنین بین گروه فقط برخوردار از خدمات توانبخشی آموزشی و گروه‌های بی‌بهره از خدمات توانبخشی آموزشی و مالی تفاوت معنادار است (0٫031=p).نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که گروه بهره‌مند از خدمات آموزشی و مالی از گروه بی‌بهره از خدمات آموزشی و مالی از رضایت‌مندی بیشتری برخوردار بوده و گروه برخوردار از خدمات آموزشی نسبت به گروه بی‌بهره از خدمات آموزشی و مالی از رضایت بیشتری برخوردار است. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Marital Satisfaction in Parents of ‘Children with Trainable Intellectual Disability’
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Objective: The purpose of this study was to compare marital satisfaction in parents of children with trainable intellectual disability deprived of and benefiting from educational-financial rehabilitation services.Methods: A descriptive-analytical study was conducted through the census method. 240 parents of the aforementioned children were selected through random sampling in Khorramabad. The ENRICH marital satisfaction questionnaire was used to collect data. Data analysis was done using descriptive statistical tests (mean, SD), inferential tests (one-way ANOVA and follow-up tests).Results: Overall, the results showed a significant difference between the parental marital satisfaction of the group of children benefiting from and those deprived of financial & educational rehabilitation services (p=0.039). Furthermore, there was a significant difference between the group that had received educational services only, as compared to that which had not received any services at all (p=0.031). Conclusion: Provision of educational-financial services improves marital satisfaction in parents of ‘trainable mentally retarded children’.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله شجاع کرمی | sh karami


پرویز شریفی درامدی | p sharifi daramadi


مجید طاهریان | m taherian


ابراهیم محمودی مهر | e mahmoodi mehr


اعظم کرمی | a karami



نشانی اینترنتی http://www.jdisabilstud.ir/browse.php?a_code=A-10-161-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده توانبخشی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات