|
مطالعات ناتوانی، جلد ۳، شماره ۳، صفحات ۷۸-۸۳
|
|
|
عنوان فارسی |
وضعیت رشدی قابلیت عکسالعمل حرکتی دانشآموزان دارای اختلالات بینایی و مقایسهٔ آن با دانشآموزان بینا |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده هدف: بینایی بهعنوان قویترین منبع ادراک جهان خارجی، وظیفهٔ انتقال 80 تا 90 درصد اطلاعات وارده به مغز را بر عهده دارد؛ بنابراین، وجود اختلالات حتی خفیف در عملکردهای آن، موجب بروز انحرافات شدید در رشد جسمی و روانی و حرکتی میشود. هدف این پژوهش، بررسی وضعیت رشدی قابلیت عکسالعمل حرکتی کودکان کمبینا و نابینا از طریق مقایسهٔ آنها با همتایان سالم بود. روشبررسی: آزمودنیهای این پژوهش توصیفی- مقایسهای از میان تمامی دانشآموزان 8 تا 12 سالهٔ مدارس همگانی شهر کرمانشاه بود. شصت و پنج نفر بهطور خوشهای تصادفی بهعنوان گروه سالم انتخاب شدند. سی نفر از دانشآموزان مدارس همگانی و استثنایی، با تیزی دید بین 0٫05 تا 0٫4 دیوپتر در چشم برتر، بهعنوان گروه کودکان کمبینای داوطلب و شانزده نفر از دانشآموزان مدارس استثنایی شهر کرمانشاه، با تیزی دید حداکثر 0٫04 دیوپتر در چشم برتر، بهعنوان گروه کودکان نابینای داوطلب انتخاب شدند. قابلیت عکسالعمل حرکتی آزمودنیها از طریق آزمون خطکش اندازهگیری شد.یافتهها: تجزیهوتحلیل دادهها توسط نرمافزار SPSS در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی (بوسیلهٔ آزمون تحلیل واریانس یکسویه و آزمون تعقیبی توکی) برای بررسی تفاوت میانگین شاخصها در سطح 0٫05≤p انجام شد.نتیجهگیری: یافتههای آماری نشان دادند که بین سطح رشد قابلیت عکسالعمل حرکتی کودکان نابینا و کمبینا و سالم تفاوت معناداری وجود دارد؛ بهطوری که کودکان نابینا در وضعیت بهتری قرار داشتند. این واقعیت میتواند بیانگر ظرفیت بالای سازوکارهای جبرانکنندهٔ نقص گیرندهٔ بینایی آنها باشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
قابلیت عکسالعمل،کمبینایی،نابینایی،دانشآموزان |
|
عنوان انگلیسی |
Comparing the Motor Reaction Capability in Visually Impaired and Healthy Students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Abstract Objective: Vision is the most powerful source of perception of the external world, and is responsible for transferring 80-90 percent of information to the mind. So, even slight disorders in its functions cause severe deviations in physical, psychological and motor growth. The purpose of this study was to study the motor reaction capability in blind and visually impaired children by comparing them with their healthy equals.Methods: The study population of this descriptive-comparative study consisted of 8 to12 year-old students of Kermanshah’s public schools. Sixty five students were selected through cluster sampling as the healthy group. Thirty students with a visual sharpness of 0.05-0.04 Diopter in the superior eye volunteered from public and exceptional schools as the group with visual impairment. And 16 students with a maximum visual sharpness of 0.04 Diopter in the superior eye volunteered as the blind group. The subjects’ reactions were measured by the ruler test. Data analysis was done by descriptive and inferential statistics (one-way ANOVA and post hoc Tukey’s test) to examine the difference in means at a p≤0.05.Results: There were significant differences between the motor reaction capability of ‘blind & visually impaired’ and healthy children, such that blind children were in a better condition. Conclusion: The results indicate that blind & visually impaired individuals have a high capacity to learn relief mechanisms to compensate for their defective visual receptors. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
اکرم احمدی براتی | akram ahmadibarati پردیس البرز دانشگاه تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)
سعید احمدی براتی | saeed ahmadibarati دانشگاه رازی کرمانشاه سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه رازی (Razi university)
شهلا سلیمی | shahla salimi علوم تحقیقات تهران،
فرانک هلبی | faranak helbi دانشگاه رازی کرمانشاه سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه رازی (Razi university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.jdisabilstud.ir/browse.php?a_code=A-10-187-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
توانبخشی |
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|