|
مطالعات ناتوانی، جلد ۴، شماره ۴، صفحات ۸۴-۹۱
|
|
|
عنوان فارسی |
تأثیر آموزش نظریهٔ ذهن در مهارتهای اجتماعی و خودپندارهٔ کودکان نارساخوان |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده هدف: هدف پژوهش، تعیین تأثیر آموزش نظریهٔ ذهن در مهارتهای اجتماعی و خودپندارهٔ کودکان نارساخوان بود. روشبررسی: جامعهٔ آماری،تمامی دانشآموزان نارساخوان پایهٔ سوم تا پنجم شهر رشت (100 نفر) در سال تحصیلی 93-1392 بودند. 24 نفر از دانشآموزان دختر و پسر نارساخوان با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شده و به گروههای آزمایشی و کنترل تقسیم شدند (12 کودک در گروه آزمایشی و 12 کودک در گروه کنترل). ابزارهای استفادهشدهٔ آزمون خواندن و نارساخوانی (1387)، خودپندارهٔ بک (1987) و آزمون مهارتهای اجتماعی ماتسون (1983) بود. نظریهٔ ذهن در 9 جلسهٔ 20 دقیقهای (بهمدت یکماه) بهطور انفرادی در گروه آزمایشی انجام گرفت. دادههای بهدستآمده با روش آماری تحلیل کواریانس تجزیهوتحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش نظریهٔ ذهن توانسته است، میزان مؤلفهٔ اطمینان (12٫45) در مقیاس مهارتهای اجتماعی (0٫003=P) و خردهمؤلفههای مهارت اجتماعی (18٫73) و جذابیت فیزیکی (16٫91) در مقیاس خودپنداره (0٫009=p= 0٫001،p) را افزایش دهد. نتیجهگیری: آموزش نظریهٔ ذهن به دانشآموزان نارساخوان، موجب بهبود مهارتهای اجتماعی و خودپنداره میشود، در نتیجه تقویت نظریهٔ ذهن میتواند بهعنوان یکی از محورهای اصلی آموزش، مورد توجه متخصصان و مربیان قرار گیرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
نارساخوانی، آموزش نظریه ذهن، مهارت های اجتماعی، خودپنداره. |
|
عنوان انگلیسی |
The Effect of Mind Training Theory on Social Skills and Self-Concept of Children with Dyslexia |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Abstract Objective: The present paper aims to examine the effect of training mind theory on social skills and self-concept in children with dyslexia in Rasht city. Materials & Methods: The statistical population of this research includes the all the students with dyslexia in third to fifth grade of elementary school in Rasht province during the educational year of 2013-2014, which they were100 students. 24 students with dyslexic boys and girls were chosen using randomized sampling and the divided into two groups including experiment (12 students) and control (12 students). The instrument used in the study was reading and dyslexia test (2008), BECK elf-concept (1987), Matson social skills test (1983). Theory of mind in eight 20-minute sessions was conducted individually in the experimental group. Data was analyzed by analysis of Covariance. Results: Findings indicate that theory of mind training has been able to increase the confidence factors (12.45) at the scale of social skills (p=0.003) and also sub-scales including social skill (18.73) and physical attraction (16.91) at the self-concept scale (p=0.001, p=0.009) . Conclusion: Theory of mind training leads to improvement in social skills and components of self-concept in dyslexic students, thus strengthening the theory of mind can be considered as one of the principal axes in training for professionals and educators. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
معصومه ساکت محجوب | masoumeh saket mahjoub university of guilan دانشگاه گیلان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه گیلان (Guilan university)
مهناز خسروجاوید | mahnaz khosro javid university of guilan دانشگاه گیلان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه گیلان (Guilan university)
سید موسی کافی | seyed mosa kafee university of guilan دانشگاه گیلان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه گیلان (Guilan university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.jdisabilstud.ir/browse.php?a_code=A-10-290-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
توانبخشی |
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|