مطالعات ناتوانی، جلد ۶، شماره ۱۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی اثر بخشی موسیقی درمانی در بهبود عملکرد خواندن و نوشتن دانش آموزان دارای اختلال یادگیری
چکیده فارسی مقاله چکیده: هدف :ختلال یادگیری که به گروهی ناهمگن از اختلال ها اشاره دارد و ممکن است با مشکل در خواندن، نوشتن یا توانایی ریاضی بروز یابد. این کودکان در کلاس با مشکلات تحصیلی زیادی روبه رو می شوند.هدف ازپژوهش حاضر بررسی تأثیر موسیقی درمانی بربهبود توانایی خواندن و نوشتن دانش آموزان دارای اختلال یادگیری بود . روش بررسی: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمو ن ـ پس آزمون با گروه کنترل بود. برای انجام این پژوهش 28 نفر از دانش آموزان دارای اختلال خواندن و 30 نفر از دانش آموزان دارای اختلال نوشتن به روش نمونه گیریدر دسترس انتخاب و بصورت تصادفی در دو گروه آزمایش ودو گروه کنترل جای گرفتند. پس از برگزاری هفت جلسه موسیقی درمانی در گروههای آزمایش پس آزمون بر روی هرچهار گروه انجام شد. یافته ها:نتایج تحلیل کوواریانس نشان دادکه موسیقی درمانی بر اختلال خواندن در سطح(01/0) مؤثر است.همچنین موسیقی درمانی بر اختلال نوشتن در زمینه های حافظه دیداری، حافظه شنیداری، آموزشی در سطح(01/0) مؤثر است.اما در زمینه دقت از لحاظ آماری معنی دار نیست. نتیجه گیری:براساس یافته ها، می توان نتیجه گرفتکه موسیقی درمانی می تواند موجب ارتقای عملکرد تحصیلی شود. ونتایج این پژوهش می تواند در ارتقای عملکرد تحصیلی به دانش آموزان مؤثر باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Music Therapy on Improvementof Reading and Writing Performance of Students with Learning Disability.
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Objective: Learning disabilityreferstoa diverse group ofdisordersand there may bedifficultyinreading, writingormathabilityThechildrenin the classroom may face academicdifficulties.The purposeof this studywas toinvestigate theeffectiveness of musictherapy onimprovement of reading and writing of children with learningdisabilities . Methods: The study design was quasi experimental post –test, pretest with control group. For doing this 28 students with –reading disorderand 30 students withwriting disorders selected us inf convenient sampling and randomly assigned in to two Experimental groups and two control groups. After trainingseven sessions of music therapy in experimental groups after the test was performed on all four groups. Results: Results of covariance analysis showed that music therapy on the reading disorder (0/01) is effective. Also music therapy on writing in the field of on impairment of visual memory, auditory memory, education level (0/01) is effective., But the accuracy subscale was not statistically significant. Conclusion: Based on thefindings,we can concludethatmusic therapycanimproveacademic performanceResults ofthisstudycanbe effectiveinimproving theacademic performanceofstudents
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مهتاب عباس زاده | mahtab abbaszadeh


جعفر پویامنش | jafar pouyamanesh


مجتبی امیری مجد | mojtaba amirimajd



نشانی اینترنتی http://www.jdisabilstud.ir/browse.php?a_code=A-10-285-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده توانبخشی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات