مطالعات ناتوانی، جلد ۶، شماره ۱۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی تاثیر مداخلات عصب روانشناختی بر عملکرد زبانی کودکان پیش دبستانی دارای اختلال زبانی خاص(SLI): پژوهش مطالعه موردی
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی مداخلات عصب روانشناختی بر عملکرد زبانی کودکان پیش دبستانی دارای اختلال زبانی خاص(SLI) بود. روش بررسی: در این پژوهش از روش مطالعه موردی استفاده شد. به این منظور از بین کلیه کودکان پیش دبستانی دارای اختلال زبانی خاص(SLI) در سال 1392 در شهر اصفهان که به کلینیک های گفتاردرمانی مراجعه کرده بودند، با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و با توجه به ملاک های ورود به پژوهش 5 کودک انتخاب شد. هر کودک بعد از چهار جلسه خط پایه، طی ده جلسه مداخلات عصب روانشناختی را دریافت و یک ماه پس از پایان مداخله، سه جلسه تحت آزمون پیگیری قرار گرفت. ابزارهای این پژوهش برای گردآوری داده ها در موقعیت خط پایه، مداخله و پیگیری شامل آزمون رشد زبان(TOLD-P:3)، مقیاس هوشی وکسلر کودکان نسخه چهارم(WISC-IV) و مصاحبه بالینی بود. یافته ها: نتایج نشان داد که طی تحلیل دیداری نمودار داده ها و بر اساس شاخص های آمار توصیفی ، مداخله مورد نظر در مورد هر پنج آزمودنی اثربخش بوده است( به ترتیب با PND 100، 90، 90، 90 و 100 برای آزمودنی های شماره 1، 2، 3، 4 و 5). نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان می دهدکه با مداخلات عصب روانشناختی عملکرد زبانی کودکان SLI بهبود می یابد و می توان از این روش به عنوان یک روش مداخله ای و درمانی در آموزش و توانبخشی کودکان دارای اختلال زبانی خاص استفاده نمود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effect of Neuropsychological Interventions on Language Performance in Preschool Children with Specific Language Impairment (SLI): A single subject study
چکیده انگلیسی مقاله Objective:The purpose of this study is examining the effect of neuropsychological interventions on language performance in preschool children with Specific Language Impairment (SLI). Methods: In this study a single- subject research methodology was used. For this purpose among all preschool children with Specific Language Impairment in 1392 in Isfahan, by using purposive sampling method and according to entry criteria of the study, 5 children were selected. Every child after 4 based line sessions received neuropsychological interventions in 10 sessions and one month after the intervention, three test sessions were followed. This research tools to collect data, was Test of Language Development. Primary, c1997, 3rd (TOLP-P: 3), Wechsler intelligence scale for children 4th edition (WISC-IV), and clinical interview. Results: The result of the data chart analysis based on descriptive statics and visual analysis indices revealed that the intervention has been effective on the five participants (Sort by PND 100, 90, 90, 90 and 100 for subjects 1,2,3,4 and 5). Conclusions: The results of the present study show that neuropsychological interventions can improve the language performance of SLI children and can use as a method of therapeutic intervention in the education and rehabilitation of children with specific language impairment.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سالار فرامرزی | salar faramarzi
, university of isfahan
دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

احمد یارمحمدیان | ahmad yarmohamadian
, university of isfahan
دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

مختار ملک پور | mokhtar malekpour
, university of isfahan
دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

پرستو شیرزادی | parasto shirzadi
, university of isfahan
دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

مسلم قاسمی | moslem qasemi
isfahan university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://www.jdisabilstud.ir/browse.php?a_code=A-10-308-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده توانبخشی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات