|
مطالعات ناتوانی، جلد ۶، شماره ۱۲، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
روایی و پایایی بخش دستور زبانِ فرم کودکان نوپا از فهرست تکامل برقراری ارتباط کودکان مک آرتور-بیتز(The MacArthur–Bates Communicative Development Inventory) در کودکان ۱۶ تا ۳۰ ماهه فارسی زبان شهر اصفهان |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: ارزیابی زبان کودکان نوپا طبق آزمون های استاندارد و نمونه گفتارخود انگیخته دشوار است. از این رو برای برخی اهداف بالینی و مطالعاتی از پرسشنامه های گزارش والد استفاده می شود. یکی از پرکاربردترین آن ها MCDI(The MacArthur–Bates Communicative Development Inventories) است که این مطالعه به بررسی روایی محتوایی و پایایی درونی و بازآزمون بخش دستور زبان فرم دوم در کودکان نوپای فارسی زبان شهر اصفهان می پردازد. روش بررسی : بخش دستور زبان فرم MCDI کودکان نوپا طبق مطالعات رشد دستور زبان کودکان فارسی با فارسی تطبیق داده شد و سپس روایی محتوایی آن طبق شاخص نسبت روایی محتوا CVR(Content Validity Ratio) محاسبه شد. فهرست تطبیق یافته، توسط والدین 50 کودک 30 تا16 ماهه که به شیوه تصادفی از 10 مرکز بهداشت در شهر اصفهان انتخاب شده بودند، تکمیل شد و پایایی بازآزمون نیز پس از دو هفته برای 20 نفر از نمونه ها به دست آمد. یافتهها:CVR محاسبه شده برای بیش از نیمی آیتم ها قابل قبول بود. نهایتا آیتم هایی با CVR کمتر طبق نظر متخصصان اصلاح شدند. تمام زیر مجموعه های اصلاح شده به جز یک قسمت ثبات درونی بالا(بیش از 72/0) و پایایی بازآزمون بالا( 79/0 و بیشتر) نشان دادند. نتیجهگیری: بخش دستور زبان از فرم دوم MCDI - تطبیق یافته با زبان فارسی- ارزیابی اکثر مهارت های دستوری کودکان فارسی زبان را به خوبی پوشش می دهد و روایی و پایایی مطلوبی برای ارزیابی دستور زبان کودکان نوپا و نیز استفاده در سایر مطالعات دارد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
روایی ، پایایی، MCDI ، فهرست برقراری ارتباط، کودکان نوپا |
|
عنوان انگلیسی |
Validity and reliability of grammar section of the MacArthur–Bates Communicative Development Inventories-Toddler form in 16-30 months old Persian-speaking children in Isfahan |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: Toddlers’ language abilities are difficult to assess using either standard tests or through language sampling. Parents’ report is a valid alternative way of assessment which is broadly applicable for clinical and research purposes. MacArthur-Bates Communicative Development Inventories (MCDI) is one of the most widespread questionnaires applying for this reason. The current study aims to investigate the content validity and reliability of the grammar section of MCDI-Toddler form in 16 to 30 months old Persian-speaking children in Isfahan. Method and materials: After adapting the grammar section of MCDI-Toddler form into Persian, its content validity was essayed using content validity ratio (CVR). The inventory, then, were sent out to the parents of 50 typically developing children in order to determine the internal consistency of the form. The sample were randomly selected from 10 health centre in Isfahan city. Test-retest reliability was calculated for 20 children with a two-week’s time interval between test and retest phases. Cronbach’s alpha and Pearson correlation coefficient were used to determine internal consistency and test-retest reliability, respectively. Results: Calculated CVR was acceptable for more than half of the items. Consequently, those items with lower CVR were modified according to the experts’ opinions. All modified sub-sections but one showed high internal consistency (over 0.72) and high test-retest reliability (0.79 and over). Conclusion: Grammar section of Persian MCDI-Toddler form is valid and reliable enough to be assayed in further phases of diagnostic studies including normalizing and diagnostic accuracy studies. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
فایزه قنبری | faeze ghanbari isfahan university of medical sciences دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دانشکده علوم توانبخشی، گروه گفتاردرمانی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)
یلدا کاظمی | yalda kazemi isfahan university of medical sciences دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دانشکده علوم توانبخشی، گروه گفتاردرمانی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)
محبوبه نخشب | mahbubeh nakhshab isfahan university of medical sciences دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دانشکده علوم توانبخشی، گروه گفتاردرمانی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.jdisabilstud.ir/browse.php?a_code=A-10-332-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
دریافت فایل مقاله |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
توانبخشی |
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|