مطالعات ناتوانی، جلد ۶، شماره ۱۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی اثربخشی آموزش گروهی کنترل خشم بر افزایش مدیریت خشم دختران بزهکار شهر تهران
چکیده فارسی مقاله چکیده: زمینه و هدف:هرگاه که صحبت از بزهکاری یا ناسازگاری جوانان و نوجوانان با اجتماع می‌شود، بلافاصله این فکر بخاطر خطور می‌کند که از چه راه و با چه وسایلی می‌توان اعمال ضداجتماعی و نابهنجار این‌گونه افراد را پیش‌گیری و یا کنترل نمود؟ امروزه در اکثر کشورهای پیشرفته‌ی دنیاطرق و وسایل خاصی برای این مسئله‌ی حاد در نظر گرفته‌اند که یکی از آن‌ها تربیت مجدد اطفال و نوجوانان در کانون‌های اصلاح و تربیت است. برنامه های آموزش مدیریت خشم در پی نیاز جامعه برای کاهش پرخاشگری ناشی از خشم رو به رشد هستند. تا به امروز بیش‌تر برنامه‌های مدیریت خشم مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند. تحقیقات نشان می‌دهد که این دوره‌ها موثر هستند.هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش گروهی کنترل خشم بر کنترل خشم دختران بزهکاراست. روش پژوهش: مطالعه حاضر از نوع نیمه تجربی و از نوع پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه آزمایش و کنترل می-باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دختران بزهکار شهر تهران بودند که در سال1392 در کانون اصلاح و تربیت نگهداری می‌شدند. به علت محدود بودن جامعه مورد مطالعه، تمامی اعضا به روش سرشماری به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش) 30نفر) و کنترل ) 30نفر) قرار داده شدند. افراد گروه آزمایش 8 جلسه اصول مهارت‌های کنترل خشم را دریافت کردند. ابزار اندازه‌گیری این پژوهش شامل پرسشنامه خشم اسپیلبرگر بود. داده‌های جمع‌آوری‌شده از طریق آزمون کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان می دهد که تاثیر آموزش گروهی مدیریت خشم بر روی بهبود کنترل خشم دختران بزهکار در سطح 0.05 معنادار می باشد(P< 0.001 ) . نتیجه‌گیری: نتایج تحقیق این فرضیه را اثبات کرد که آموزش گروهی مدیریت خشم بر کنترل خشم دختران بزهکار موثر است. نتایج این پژوهش به مسئولین مراکز اصلاح و تربیت کمک خواهد کرد تا با آموزش گروهی مدیریت خشم در برنامه‌های خود باعث کاهش خشم بزهکاران و در نتیجه پیامدهای ناگوار آن گردند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کنترل خشم، دختران بزهکار، کانون اصلاح و تربیت

عنوان انگلیسی Anger control training for anger control delinquent girls in Tehran
چکیده انگلیسی مقاله Background and the aim: When we speak of youth delinquency or social maladjustment placed immediately strike this idea stems from what way and to what items can be antisocial and deviant act these persons prevent or monitor? Today, in most advanced countries specific are equipments for acute problem that one of them is upbringing of children and adolescents in the juvenile institution(1). because of need to reduce aggressive from anger, Anger management programs are growing. To date, more anger management program was evaluated. Research shows that that this periods is effective (2). The purpose of this study was to determine the efficacy of anger control training on improving communication skills and anger control is delinquent girls. Method: This study is type of quasi-experimental pre-test and post- test and control groups. The study sample consisted of all female offenders in Tehran in 1392, which were held in a juvenile institution they're. Due to the limitation of the study population, all members selected by census sampling method and randomly divided into two groups (n = 30) and controls (n = 30) were placed. Experimental group 8 sessions of anger management technique received. While the control group received no training. measuring instrument of This research is Spielberger Anger Inventory. The questionnaire in the pre -test and post-test was administered. Data gathered the collection was analyzed by ANCOVA.officials and other criminals. Founds: The result confirmed the hypothesis that training on anger management is an effective on anger management of delinquent girls. Conclusion: The results of this study will help authorities correcting and training centers for anger control training in their programs to reduce anger criminals and thus are its potential adverse concequences.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ملیحه رضایی میرقاید | malihe rezaei mirghaed


مهدیه عزیزی بندرآبادی | mahdieh azizi bondarabadi


محمد کاظمی | mohammad kazemi


رسول حیدری | rasool heydari


هادی رامش |



نشانی اینترنتی http://www.jdisabilstud.ir/browse.php?a_code=A-10-291-6&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده علوم اجتماعی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات