|
مطالعات ناتوانی، جلد ۶، شماره ۱۲، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
آموزش مهارت های مثبت اندیشی بر انگیزه پیشرفت و شادکامی معلولین.. |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: هدف این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای مثبت اندیشی بر انگیزه پیشرفت و شادکامی معلولین می باشد. روش بررسی: بر این اساس یک نمونه 40 نفری از معلولین مذکر در رده سنی 20تا 24 سال شهر جاجرم(استان خراسان شمالی) با روش نمونه گیری داوطلبانه انتخاب شد. میزان انگیزه پیشرفت نمونه با پرسشنامه انگیزه پیشرفت ACMT و میزان شادکامی با سیاهه شادکامی آکسفورد (1989)، اندازه گیری شد. پژوهش از نوع نیمه آزمایشی(مداخله ای) با پیش آزمون و پس آزمون با گروه آزمایش و کنترل است، که تعداد 40 نفر از آزمودنی ها که نمرات پایینی از نظر میزان انگیزه پیشرفت و شادکامی کسب کرده بودند، به صورت تصادفی انتخاب و به دو گروه آزمایش (20نفر) و کنترل(20 نفر) تقسیم شدند و متغیر مستقل آموزش مهارتهای مثبت اندیشی به مدت 8 جلسه 1:30 ساعته بر روی گروه آزمایش صورت گرفت. یافته ها: با بررسی نمونه ها از نظر آموزش مهارت های مثبت اندیشی افزایش انگیزه پیشرفت و شادکامی معنا دار بوده است. ( 0.001<(P نتیجه گیری: یک هفته پس از پایان آموزش گروه آزمایش، مجدداً پس آزمون برای هر دو گروه اجرا گردید. نتایج آزمون با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نشان داد که آموزش مهارتهای مثبت اندیشی بر افزایش انگیزه پیشرفت و شادکامی معلولین معنادار است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آموزش مهارتهای مثبت اندیشی، انگیزه پیشرفت، شادکامی، معلول |
|
عنوان انگلیسی |
The effectiveness of positive thinking skills on the achievement and happiness motivation of the disabled |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: The purpose of this study is to determine the effectiveness of positive thinking skills on the achievement and happiness motivation of the disabled. Materials &Methods: Accordingly, a sample of the 40 male disabled aged 20 to 24 years old from Jajarm) North Khorasan( were selected using voluntary sampling method. The degree of achievement motivation of the sample was measured with Achievement Motivation Questionnaire ACMT (1994) and the degree of happiness was measured with Oxford Happiness Questionnaire (1989). This Intervention studies uses pre-test and post-test with control and case groups. The number of 40 subjects who had low scores in terms of achievement and happiness were randomly selected and divided into two groups of case (n = 20) and control (n = 20). The independent variable of teaching positive thinking skills was carried out in the case group for 8 sessions of 1:30 hours. Results: By analyzing samples of positive thinking skills has been a significant increase achievement and happiness. (p>.001) Conclusion: One week after the end of the training group, both groups were tested again .According to the research, teaching positive thinking skills, increase achievement and happiness of disabled. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
positive thinking, motivation progress, happiness |
|
نویسندگان مقاله |
وحید شهریاری | vahid shahriari bojnoord بجنورد
علی اکبر اصغری راد | ali akbar asgharirad qochan قوچان
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.jdisabilstud.ir/browse.php?a_code=A-10-365-3&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
توانبخشی |
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|