این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 8 مهر 1404
مجله دانشکده دندانپزشکی مشهد
، جلد ۴۲، شماره ۴، صفحات ۳۵۶-۳۶۹
عنوان فارسی
چالش های اجرای برنامه درسی دندانپزشکی عمومی از دیدگاه دانشجویان: یک مطالعه کیفی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه:بازنگری برنامه های درسی به دلایلی شامل ظهور علوم جدید، علایق شخصی اعضای جدید هیات علمی، تغییرات دموگرافیک، پیشرفت در علوم بیولوژیک و تغییرات بنیادین در سیستم ارایه خدمات سلامت، امری اجتناب ناپذیر است. از این رو بررسی دیدگاه های ذینفعان برنامه درسی می تواند راهنمای مناسبی برای برنامه ریزان آموزشی باشد. این مطالعه به منظور بررسی چالش های اجرای برنامه درسی دندانپزشکی عمومی از دیدگاه دانشجویان در سال تحصیلی 96-1395، انجام شد. مواد و روش ها:این مطالعه به صورت تحلیل محتوای کیفی مرسوم و گردآوری اطلاعات با مصاحبه های گروهی بود. نمونه گیری به صورت هدفمند و با مشارکت 10 نفر از دانشجویان دندانپزشکی عمومی در حال تحصیل با برنامه درسی اخیراً بازنگری شده دندانپزشکی عمومی، انجام شد. برای تحلیل داده ها از نرم افزار 10MAXQDA استفاده شد. یافته ها:پس از پیاده سازی مصاحبه ها و تحلیل داده ها، 104 کد، 20 طبقه فرعی و 4 طبقه اصلی شامل چالش های اجرایی (ناپختگی و بیتجربگی در اجرا، نبود برنامهریزی اجرایی و نبود هماهنگی اساتید در ارائه دروس ادغام یافته)؛ آموزشی (نبود منابع اطلاعاتی کافی برای توجیه سازی دانشجویان، زمان محدود ارائه آموزش، ناتوانی در بکارگیری اساتید متخصص برای دروس جدید، بی عدالتی در آموزش، نامناسب بودن ادغام، استفاده از رزیدنت های غیرمسلط و آموزشندیده در آموزش دانشجویان، شیوه ارائه مباحث، محتوای نامناسب در دروس جدید، رعایت نکردن پیشنیاز های آموزشی و مقدماتی، رعایت نکردن استاندارد های آموزش پزشکی توسط اساتید) ؛ جانبی و ذهنی (رزیدنت محوری و تخصصگرا بودن اساتید، نبود منبعی برای طرح مشکلات و ارائه راه حل عملی، عادت به کوریکولوم قبلی، نگرش منفی به کوریکولوم جدید) و ساختاری (تغییرات ساختار کوریکولوم، امکانات فیزیکی و کمبود نیروی هیات علمی) استخراج شد. نتیجهگیری: چالش های بیان شده توسط دانشجویان، بر لزوم تشکیل تیم بازنگری مسلط به برنامه درسی، ایجاد پیش زمینه های تغییر، فراهمسازی منابع فیزیکی و انسانی، اجرای آزمایشی برنامه درسی و پایش توسط متخصصین آموزش پزشکی، تاکید دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
برنامه درسی دندانپزشکی عمومی، بازنگری، ادغام، دانشجو،
عنوان انگلیسی
Challenges for Implementing General Dentistry Curriculum from Students' Viewpoint: A Qualitative Study
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Revision of the curriculum is inevitable for some reason, including "the emergence of new science, the personal interest of the new faculty members, demographic changes, advances in biological sciences and fundamental changes in the delivery of health services." Hence, studying the views of stakeholders in the curriculum can be a good guide for educational planners. This study was conducted to investigate the challenges of implementing general dentistry curriculum from students' viewpoint in the academic year of 2017-18. Materials & Methods: This study was based on conventional quality content analysis and gathering information with group interviews. Sampling was purposefully and with the participation of 10 general dentistry students studying with the recently revised general dentistry curriculum. MAXQDA10 software was used to analyze the data. Results: After implementation of interviews and data analysis, 104 codes, 20 sub categories and 4 main categories including: executive challenges (imprecise and inexperienced in execution, lack of executive planning and lack of coordination of professors in the presentation of integrated courses); educational (Lack of sufficient sources of information to justify students, limited time of provision of training, the inability to employ specialist teachers for new courses, injustice in education, inadequate integration, the use of non-domiciled and untrained residents in student education, the manner in which topics are presented, inappropriate content in New courses, non-compliance with educational and preparatory prerequisites, non-observance of standards Medical hypothesis by faculty); side and subjective (reset-oriented and expert-oriented faculty, lack of resources for problem design, and practical solutions, habits of previous curriculum, negative attitudes toward new curriculum) and structural (changes in the structure of curriculum, physical and Lack of staffing of the faculty). Conclusion: The challenges expressed by the students emphasize the need for a curriculum-led revision team, the creation of change-based backgrounds, the provision of physical and human resources, the pilot implementation of curriculum and monitoring by medical education professionals.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
General Dentistry Curriculum, Revision, Integration, Student
نویسندگان مقاله
جابر یقینی | Jaber Yaghini
Associate Professor, Department of Periodontology, School of Dentistry, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
دانشیار گروه پریودانتیکس، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
عطیه فقیهی | Atieh Faghihi
دانشجوی دکترای تخصصی، گروه آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
نیکو یمانی | Nikoo Yamani
Associate professor, Department of Medical Education, EDC, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
دانشیار گروه آموزش پزشکی، مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
سعیده دریازاده | Saeideh Daryazadeh
2PhD student, Department of Medical Education, EDC, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
دانشجوی دکترای تخصصی، گروه آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
نشانی اینترنتی
http://jmds.mums.ac.ir/article_11994.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/15/article-15-1086462.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات