توسعه آموزش در علوم پزشکی، جلد ۶، شماره ۱۰، صفحات ۶۳-۷۰

عنوان فارسی بررسی دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در خصوص موانع انجام فعالیت‌های پژوهشی در حین آموزش در دانشگاه
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: توجه به امر تحقیق و پژوهش از مهم‌ترین عوامل رشد و شکوفایی در هر کشوری است. این پژوهش با هدف تعیین دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی یزد در خصوص موانع انجام فعالیت‌های پژوهشی انجام شد. روش بررسی: پژوهش توصیفی حاضر با 384 نفر نمونه به روش تصادفی چند مرحله‌ای انتخاب گردید، به صورت مقطعی انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه‌ی 56 سوالی محقق ساخته دارای روایی و پایایی معتبر در 4 قسمت: 22 سوال دموگرافیک و زمینه‌ای، 15 گویه موانع شخصی انجام پژوهش (73/0α=) با محدوده امتیاز 15 تا 75 و 19 گویه موانع سازمانی (77/0α=) با محدوده‌ی امتیاز19 تا 95 بود که به صورت خودگزارش‌دهی تکمیل گردید. داده‌های با کمک آمار توصیفی و تحلیلی نظیر ضریب همبستگی پیرسون، ANOVA، T-test و رگرسیون خطی در سطح معناداری 05/0 مورد آزمون قرار گرفتند. یافته‌ها: میانگین سن دانشجویان 78/2±79/21 سال، 4/67 درصد زن و 6/32 درصد مرد بودند. میانگین نمره‌ی موانع شخصی 58/8±96/50 (94/67 درصد از نمره‌ی کامل) و موانع سازمانی 20/11±18/65 (61/68% از نمره کامل) بود. موانع شخصی زنان بیشتر از مردان بود (022/0P=). موانع شخصی دانشجویان شرکت کننده در کارگاه‌های روش تحقیق بالاتر بود (033/0P=). از موانع شخصی، عدم آشنایی کافی با اصول و روش‌های آماری و در موانع سازمانی، عدم ایجاد انگیزه‌ی کافی در پژوهشگران از طرف مسوولین بیشترین امتیاز را کسب کردند. نتیجه گیری: با توجه به علاقه مندی بالای موجود در بین دانشجویان نسبت به انجام فعالیت‌های پژوهشی و پتانسیل بالای آن‌ها، توجه به الویت‌های موانع شخصی و سازمانی متذکر در این پژوهش،مورد تاکید و توجه معاونت پژوهشی و آموزشی دانشگاه قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله موانع پژوهش، دیدگاه، دانشجو

عنوان انگلیسی A Survey of Shahid Sadoughi University of Medical Sciences Students' Opinions about Research Barriers during University Training
چکیده انگلیسی مقاله Background and objective: Scientific research in every country is the most important factor of growth and prosperity. This study was conducted to find out students' views about research barriers at SSUMS. Materials and Methods: This cross- sectional study was conducted using 384 students who were selected by multistage random sampling. Data collection tool was a valid and reliable questionnaire with 56 questions in 4 parts: 22 demographic and background questions, 15 items about personal barriers in research (α=0.73) with a 75-15 score range and 19 items in organizational barriers studies (α=0.77) with a 95-19 score range. It was completed in self report. Data was analyzed by SPSS-18 using descriptive statistics and analytical tests such as Pearson correlation, ANOVA, independent T-test and linear regression ( p=0.05). Results: Mean of personal barriers was 50.96±8.58 (67.94% of the full score), and that of organizational barriers 65.18±11.20 (68.61% of the full score). Personal perceived barriers were more in women (P=0.022). Personal barriers were higher in participants who did not participate in research workshops (P=0.033). Lack of adequate awareness of the principles and statistical methods and lack of adequate motivation had greater weight. Conclusion: Because of high interest of the students in research activities and due to their ability in this regard, university authorities should pay more attention to this issue.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Research barriers, Viewpoint, Student

نویسندگان مقاله سعید مظلومی محمود آباد | saeid mazloomy mahmodabad
shahid sadoughi university of medical sciences- yazd
دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)

پوریا حسینی | poriya hosseini
shahid sadoughi university of medical sciences- yazd
دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)

معصومه عباسی شوازی | masoomeh abbasi shavazi
shahid sadoughi university of medical sciences- yazd
دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)

مهدی میرزایی علویجه | mehdi mirzaei alavijeh
tarbiat modares university
اصفهان خیابان جی خیابان تالار کوچه شهید قربانی بن بست لاله پلاک 43
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

فرشته رضایی | fereshteh rezaei
shahid sadoughi university of medical sciences- yazd
دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://www.zums.ac.ir/edujournal/browse.php?a_code=A-12-105-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات