توسعه آموزش در علوم پزشکی، جلد ۶، شماره ۱۰، صفحات ۵۰-۵۵

عنوان فارسی بررسی رابطه‌ی سبک های تفکر و شیوه های یادگیری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز ،۱۳۹۰
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: یادگیری از مهم‌ترین زمینه های مطرح در علوم روانشناسی و تعاریف آن از دشوارترین مفاهیم است. پژوهش حاضر در پی بررسی رابطه‌ی سبک های تفکر و شیوه های یادگیری ترجیحی دانشجویان دانشکده‌ی مدیریت و اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز مورد بررسی انجام گرفت. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی-تحلیلی که به‌صورت مقطعی در سال 1390انجام گرفت . جامعه‌ی پژوهش دانشجویان سال اول و دوم دانشکده‌ی مدیریت و اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز بود . حجم نمونه با روش سرشماری 113 نفر تعیین شد. داده ها با استفاده از دو پرسشنامه‌ی شیوه های یادگیری استاندارد وارک و پرسشنامه‌ی 32 گویه از پرسشنامه جی رابرت استرنبرگ به منظور تشخیص نوع تفکر دانشجویان استفاده گردید. داده ها با استفاده از آمارهای توصیفی ، فراوانی مطلق ،میانگین وآزمون همبستگی پیرسون و تی دو دامنه تحلیل شد . یافته ها: بین سبک های تفکر و شیوه های یادگیری ترجیحی دانشجویان رابطه‌ی مستقیم وجود داشت.یافته ها نشان داد که بین شیوه های یادگیری و سبک های یادگیری در برخی ابعاد دارای تفاوت معناداری بود (05/0p≤).سبک قضاوتگر با شیوه‌ی خواندنی و نوشتنی رابطه‌ی معنادار داشت (05/0p≤) و با سایر شیوه های یادگیری رابطه‌ی مستقیم داشت. سبک های قانون گذار-اجرایی ، اجرایی-قانون گذار و کلی نگر-جزیی نگر با تمامی شیوه ها رابطه‌ی مستقیم داشت .یافته ها حاکی از وجود رابطه‌ی معکوس بین سبک جزیی نگر-کلی نگر با شیوه‌ی دیداری وجود داشت و سبک محافظه کارآزاد اندیش تنها با شیوه‌ی دیداری رابطه‌ی مستقیم داشت. نتیجه گیری: به‌طورکلی بین سبک های تفکر و شیوه های یادگیری ترجیحی در بسیاری از ابعاد رابطه‌ی مستقیم وجود داشت . به منظور بالا بردن سطح علمی و کیفیت آموزشی باید اساتید برنامه ریزی های آموزشی خود را به سمت استفاده از پیشنهادات و انتقادات دانشجویان سوق دهند. این مطالعه و مطالعات مشابه می‌تواند به‌عنوان یک نقطه عطف در تحول شیوه های تدریس در سیستم آموزشی حاضر باشد .
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سبک تفکر ، شیوه های یادگیری ، روش حل مساله

عنوان انگلیسی A Study on the Relationship between Thinking Styles and Preference Learning Methods among Students of Shiraz University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: Learning is an important area of research in psychology. Learning is a difficult term to define. The goal of this study was to investigate the relationship between thinking styles and preference learning methods among students of management and medical information collage in Shiraz University of Medical Sciences. Materials and Methods: This was a descriptive cross-sectional study. 136 first and second year students of Management and Medical Information studying in Shiraz University of Medical Sciences were selected. Data gathering tools were VARK and Robert J. Strasburg questionnaires. Data was analyzed with descriptive and inferential statistics, T-test, and Pearson correlation formula. Results: Students thinking styles and preference learning methods were directly related. Results showed that there was a significant difference between responses to the questionnaires (p≤0.05). Judging style related to writing – reading method (p≤0.05). Conclusion: As the results between thinking styles and preference learning methods were directly related, teachers and administrators can use these results to increase educational quality. This may be a way to change learning system.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علی کشتکاران | ali keshtkaran


شهناز کفاشی | shahnaz kaffashi
shiraz
شیراز

جمیل صادقی فر | jamil sadeghifar



نشانی اینترنتی http://www.zums.ac.ir/edujournal/browse.php?a_code=A-12-113-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات