|
توسعه آموزش در علوم پزشکی، جلد ۶، شماره ۱۰، صفحات ۲۲-۲۹
|
|
|
عنوان فارسی |
ویژگی های استاد خوب از دیدگاه دانشجویان دانشکدهی بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه و هدف: استاد مهم ترین عامل ایجاد موفقیت مطلوب در تحقق اهداف آموزشی است و شناخت خصوصیات استاد خوب توسط اساتید باعث ارتقای کیفیت آموزش میشود. لذا این مطالعه با هدف تعیین ویژگی های یک استاد خوب از دیدگاه دانشجویان دانشکدهی بهداشت انجام گرفت. روش بررسی:این پؤوهش یک مطالعه توصیفی –مقطعی بود. جامعهی آماری، دانشجویان دانشکدهی بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی بودند. 100 نفر نمونه وارد مطالعه گردیدند که بهصورت سرشماری انتخاب شدند. ابزار گرد آوری داده ها، پرسشنامه ای بود که روایی و پایایی آن تایید گردید.داده ها با استفاده از آزمون توصیفی و شاخص های آماری تجزیه و تحلیل گردید. یافتهها: بر اساس نتایج پژوهش 85 درصد دانشجویان زن، 15 درصد مرد، 93 درصد مجرد و 7 درصد متاهل بودند. در حیطهی دانش پژوهشی، آیتم تسلط استاد در درس مورد تدریس با میانگین 68/4±65/0 ، در حیطهی روش تدریس، آیتم شیوایی بیان با میانگین6/4 ±72/0 ، در حیطهی توانایی ارتباط، آیتم راحت بودن دانشجو در ارتباط با استاد و طرح موضوعات با میانگین54/4 ±72/0 و در حیطهی شخصیت فردی، انعطاف پذیری استاد با میانگین 27/4 ±9/0 از ویژگی های مهم استاد خوب از دیدگاه دانشجویان بودند. نتیجه گیری: مهم ترین ویژگی های استاد خوب از دیدگاه دانشجویان تسلط استاد بر موضوع تدریس، شیوایی بیان و توانایی ارتباط و انعطاف پذیری استاد میباشد بنابراین موارد مذکور باید در جذب و تامین نیروی انسانی جهت آموزش دانشجویان در دانشگاه و هم چنین آموزش مهارت های ذکر شده مدنظر مسوولین قرار گیرد |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
استاد خوب، دیدگاه، دانشجویان بهداشت |
|
عنوان انگلیسی |
Ideal University Teachers According to Students' Views |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Objective: Teachers are the pillars of any educational system and their personal characteristic is one of the factors that affect their professional ability. The purpose of this study was to determine characteristics of ideal university teachers according to their students. Materials and Methods: The current cross - sectional study was conducted in 2012 in Health collage of University of North Khorasan. The research population included 100 Health students which were selected on the census. A questionnaire was used to collect data. The validity and reliability of the questionnaire was determined and SPSS was used for data analysis. Results: Characteristics of an ideal teacher included mastery (M=4.68), fluency (M=4.6), communication skill (M=4.54), and flexibility (4.27). Conclusion: According to research results, fluency, friendliness, ability to communicate with students, and being knowledgeable must be considered in employing faculty members. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
good teacher, view, health students |
|
نویسندگان مقاله |
رجبعلی حکم آبادی | rajabali hokmabadi
حسین فلاح | hossin fallah
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.zums.ac.ir/edujournal/browse.php?a_code=A-12-94-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|