|
توسعه آموزش در علوم پزشکی، جلد ۸، شماره ۱۸، صفحات ۱۰۲-۱۱۴
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی نقش سکوت سازمانی در تبیین ارتباط بین اعتماد دانشجویان به مدیران و رضایت تحصیلی آنان |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده: زمینه و هدف: دانشگاهها در محیطی فعالیت میکنند که به شدت پویا و متغیر میباشند و سکوت سازمانی میتواند از یک سو تحت تأثیر میزان اعتماد دانشجویان به مدیران شکل گیرد و از سوی دیگر، بر میزان رضایت تحصیلی دانشجویان تأثیر گذار باشد، این پویایی را دستخوش تغییر سازد. لذا هدف این پژوهش بررسی نقش سکوت سازمانی در تبیین ارتباط بین اعتماد دانشجویان به مدیران و رضایت تحصیلی آنان می باشد. روش بررسی: روش تحقیق توصیفی - پس رویدادی وروش آماری همبستگی از نوع مدل معادلات ساختاری است. نمونه ای 227 نفره به شیوه طبقهای تصادفی از میان کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی علوم پزشکی دانشگاه شیراز انتخاب گردید. ابزار اندازهگیری را پرسشنامهی 39 گویهای تشکیل میداد که پایایی آن از فرمول آلفای کرونباخ در سطح بالایی گزارش شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از شاخص های آمار توصیفی، میانگین، انحراف معیار و همچنین از روش تحلیل مسیر با استفاده از مدل معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها: تعداد کل نمونه آماری تحقیق 227 نفر بود که از این تعداد، 70 درصد دانشجویان زن، 30 درصد دانشجویان مرد بودند. متغیر اعتماد دانشجویان به مدیران بطور مستقیم و معنادار پیشبینی کننده رضایت تحصیلی دانشجویان میباشد. همچنین متغیر اعتماد دانشجویان به مدیران، پیشبینی کننده منفی و معنادار سکوت سازمانی دانشجویان میباشد. اما متغیر سکوت نقش میانجی یا واسطه ای بین متغیر اعتماد دانشجویان به مدیران و رضایت تحصیلی ندارد. نتیجه گیری: افزایش سطح اعتماد دانشجویان به مدیران دانشگاه می تواند در کاهش سکوت آنها تاثیر گذاشته و دانشگاه را از این منبع مهم در جهت فهم مشکلات و ارائه ایدههای نو در راستای بهبود عملکرد دانشگاه محروم نسازد. با این حال کاهش سکوت تحصیلی لزوماً منجر به افزایش سطح رضایت تحصیلی نمیشود و رضایت تحصیلی میتواند مستقیماً و بدون واسطه سکوت سازمانی تحت تأثیر اعتماد دانشجویان به مدیران باشد. بنابراین اعتماد دانشجویان به مدیران میتواند مستقیماً منجر به افزایش رضایت تحصیلی شده و در نهایت اثربخشی سیستم های آموزش عالی را به ارمغان آورد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Investigating the Role of Organizational Silence in explaining the relationship between student trust and educational satisfaction with their managers |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Abstract Background and objective: Universities act in an environment that is highly dynamic and flexible and Organizational Silence can affect the trust of students to administrators, On the other hand, the effect of students' educational satisfaction will change the dynamism of university. The purpose of this study is to investigate the role of organizational silence in explaining the relationship between student trust and educational satisfaction to their managers. Materials and methods: this study was a descriptive-retrospective and Creational method of a structural equation model. 227 students who were stratified randomly selected from all the graduate students at Shiraz University of Medical Sciences were selected. The instrument for students trust to management Scale was a Questionnaire with 39 items. Cronbachs alpha was reported at a high level. For the statistical analysis of data descriptive statistical indices were used such as mean, standard deviation and structural equation model. Results: In this research the total number of sample was 227 people that 70% were women, 30% were man. Trust of students to administrators is the Direct and significant predictive of the educational Satisfaction of students. The students trust variable to administrators is the negative and significant predictive of the Organizational Silence. But organizational silence had not the mediating role in the relationship between trust of students to administrators and students' educational satisfaction. Conclusion: Increasing the trust level of students to administrators in university can effect the reduction of Silence and do not deprive the University of the Important Sources for understanding the problems and offer new ideas to improve performance. However, the decline of Silence not necessarily lead to an increase in the satisfaction level of academic education and Student satisfaction can be influenced directly without intermediary’s organizational silent of students to the managers. Therefore the trust of the students to administrators can directly lead to increased academic Satisfaction. Finally lead to the effectiveness of the systems of higher education. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
رحمت اله مرزوقی | دانشگاه شیراز سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
معصومه حیدری | دانشگاه خوارزمی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)
فهیمه کشاورزی | دانشگاه شیراز سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
الهام حیدری | دانشگاه شیراز سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.zums.ac.ir/edujournal/browse.php?a_code=A-12-375-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|