توسعه آموزش در علوم پزشکی، جلد ۸، شماره ۱۸، صفحات ۵۴-۶۰

عنوان فارسی مقایسه میزان موفقیت لوله گذاری تراشه بعد از آموزش با دو روش گلایدسکوپ و لارنگوسکوپ
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: لوله گذاری تراشه یکی از مهارتهای پایه در علوم پزشکی است با اینحال میزان موفقیت افراد مبتدی در این مهارت پائین است. ویدئولارنگوسکوپ ها (گلایدوسکوپ) وسایل جدیدی هستند که می توانند موفقیت آموزش لوله گذاری تراشه را افزایش دهند. هدف این مطالعه مقایسه میزان موفقیت لوله گذاری تراشه بعد از آموزش با دو روش گلایدسکوپ و لارنگوسکوپ است . روش بررسی : این مطالعه به روش نیمه تجربی بود که در آن تعداد 30 نفر از دانشجویان ترم 3 رشته هوشبری دانشکده پرستاری زنجان که قبلا" مهارت لوله گذاری تراشه نداشتند وارد مطالعه شدند. پس از آموزش های تئوریک و آموزش بر روی مانکن، دانشجویان به روش نمونه گیری آسان به دوگروه 15 نفری تقسیم شدند و آموزش لوله گذاری بر بالین بیمار در اتاق عمل در یک گروه به کمک لارنگوسکوپ و در گروه دیگر به کمک گلایدوسکوپ انجام شد. سپس تعداد دفعات موفق لوله گذاری و زمان هر بار لوله گذاری طی 10 بار لوله گذاری تراشه، در هر دو گروه اندازه گیری، ثبت و به کمک آزمون های X2 ،T- test و ANOVA مقایسه شد. . یافته ها: میزان موفقیت و زمان متوسط لوله گذاری تراشه بعد از ده بار لوله گذاری در گروه لارنگوسکوپ و گروه گلایدوسکوپ به ترتیب 7/86% و 14/18 ثانیه و 60% و 46/19 ثانیه بود. میزان موفقیت لوله گذاری تراشه از اولین اقدام تا اقدام دهم در گروه گلایدوسکوپ بیشتر از گروه لارنگوسکوپ بود(P< 0.05). نتیجه گیری : موفقیت آموزش لوله گذاری تراشه با گلایدوسکوپ در مقایسه با لارنکوسگوپ مکینتاش بیشتر است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله لوله گذاری تراشه، آموزش، گلایدوسکوپ

عنوان انگلیسی Comparison of success rate of tracheal intubation following training with GlideScope and training with Macintosh laryngoscope.
چکیده انگلیسی مقاله Background: Tracheal intubation is one of the most essential skills employed by all healthcare providers, nevertheless novice intubators turn out to be less successful when they initially perform the intubation. Video- laryngoscopes (GlideScopes) are novel instruments able to increase the success rate of tracheal intubation training. The aim of this study was to compare the success rate of tracheal intubation following training with GlideScope and training with Macintosh laryngoscope. Methods: In this quasi-experimental study, a total of 30 semester-three anesthetics students of Zanjan Nursing School with no intubation skill served as participants of this study. They were assigned into two 15-person groups using convenience sampling after theoretical teaching and training on manikin. Next, they were trained to perform tracheal intubation on patients using GlideScope in one group and Macintosh laryngoscope in the other group. Then, the success rate and intubation time of 10 intubation trials done by each student were measured, recorded and analyzed through T-Test, X2 and ANOVA. Results: The success rate and the mean time of intubation after ten times of intubation were 86.7% and 18.14sec and 60% and 19.46sec in the GlideScope and Macintosh groups respectively. The success rates of intubation from the first one to the tenth one were higher in GlideScope group than those of Macintosh group. (p< 0.05) Conclusion: The finding indicated that tracheal intubation training with GlideScope, compared to this training with laryngoscope improves the success rate and intubation time more significantly, thus training of students and all healthcare providers using these novel instruments is strongly recommended.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Tracheal Intubation, Training, Video-laryngoscope

نویسندگان مقاله مهدی قایمی | mehdi ghaemi
zajan up to vlie asr square vlie asr hospital operating room
زنجان بالاتر از میدان ولیعصر عج بیمارستان ولیعصر عج اتاق عمل

غلامعلی تقیلو | gholam ali taghilo
school of nursing amp;amp; obstetric
زنجان دانشکده پرسناری


نشانی اینترنتی http://www.zums.ac.ir/edujournal/browse.php?a_code=A-12-376-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات