|
توسعه آموزش در علوم پزشکی، جلد ۸، شماره ۱۹، صفحات ۹۲-۹۸
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه تصاویر دو بعدی و سه بعدی در یادگیری درس علوم اعصاب |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: استفاده از تصاویر از ضروریات آموزش در پزشکی است و بررسی تاثیر نوع تصویر بر یادگیری فراگیران می تواند به آموزش موثر کمک نماید. هدف از مطالعه حاضر مقایسه تصاویر دو بعدی و سه بعدی در یادگیری درس علوم اعصاب است. روش: در این مطالعه مورد شاهدی تعدادی تصاویر دوبعدی و سهبعدی سیستم عصبی به 61 نفر دانشجو در دو نوبت ارائه شد و یادگیری آزمودنیها با استفاده از آزمون چهار گزینهای مورد بررسی قرار گرفت. جهت تحلیل دادهها از آزمون تی وابسته و تحلیل پراکنش استفاده شد. نتایج: یافتهها نشان داد که تصاویر سهبعدی موجب یادگیری بهتر میشوند( آماره پی کمتر از 01/0). کارایی دختران بهتر از پسران (آماره پی کمتر از 05/0) و ارتباطی بین جنس و نوع تصویر وجود نداشت(آماره پی بیشتر از 05/0). نتیجه گیری: تصاویر سهبعدی به دلیل جزئیات بیشتر در حافظه فعال ماندگارترند. تفسیر علائم و نشانه ها در تصاویر دو بعدی می-تواند موجب اضافه بار بر حافظه کاری و کاهش کارایی فراگیر گردد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Comparing two and three dimensional images in learning of neuroscience course |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Purpose: Using images is a requirement of medical education and evaluation of effect of type of image on learner could be helpful for medical education. The purpose of the present study is comparison of two dimensional and three dimensional images in neuroscience learning. Method: In present case control study, equal number of two dimensional and three dimensional images of neurons system were presented to 61 students in twice and learning is evaluated with four choice examination. Data were analyzed with Paired T Test and ANOVA. Results: Findings show that three dimensional Picture have higher performance in education (P< 0.01). Female have better performance than male (P< 0.05) and there are no differences between both genders and type of images (P> 0.05). Conclusion: Three dimensional figures preference in memorizing is related to higher features of three dimensional stimuli than two dimensional. Interpreting symbols in two dimensional images caused overload of working memory and diminished learner performance. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
وحید نجاتی | vahid nejati shahid beheshti university دانشگاه شهید بهشتی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.zums.ac.ir/edujournal/browse.php?a_code=A-12-359-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|