توسعه آموزش در علوم پزشکی، جلد ۸، شماره ۲۰، صفحات ۱۱۵-۱۲۴

عنوان فارسی بررسی میزان آمادگی یادگیری الکترونیکی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان سال ۱۳۹۳
چکیده فارسی مقاله مقدمه: یادگیری های مبتنی بر فناوری نوین اطلاعاتی، بسیاری از کمبود های نظام آموزشی را برطرف نموده و باعث ایجاد تغییرات اساسی در نظام آموزش شده است. در جهت پیاده سازی این شیوه نوین آموزش مطالعه ای با هدف بررسی آمادگی یادگیری الکترونیکی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان انجام شد. روش کار: پژوهش توصیفی مقطعی حاضر بر روی 120 نفر از دانشجویان که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند، انجام گرفت. ابزار جمع آوری داده ها شامل پرسشنامه مشخصات جمعیت شناختی و پرسشنامه استاندارد آمادگی یادگیری الکترونیکی watkins بودکه در سه سطح کم، متوسط و خوب برررسی شد. تحلیل آماری مورد استفاده در این پژوهش آمار توصیفی و آزمون کای دو بود. یافته ها: نتایج نشان داد اکثریت دانشجویان از آمادگی کلی خوبی برخوردارند. امادگی دانشجویان در 4 حیطه دسترسی به فناوری ، انگیزش ، توانایی یادگیری از طریق رسانه ،گفتگو های گروهی اینترنتی متوسط و در حیطه های مهارت و ارتباطات و موفقیت در یادگیری الکترونیک خوب بود که با رشته (001/0p=) و مقطع تحصیلی(006/0p=) دانشجویان ارتباط معنی داری داشت درحالیکه با جنس ، سن وترم تحصیلی این ارتباط معنی دار نبود. نتیجه گیری: علی رغم اینکه آمادگی اکثریت دانشجویان در حد مطلوب بود بررسی آمادگی سایر عوامل از جمله سازمانها ، مدیران، اساتید نیز باید مد نظر قرار گیرد. با توجه به مرتبط بودن عوامل جمعیت شناختی با آمادگی، انجام مداخلات مناسب در جهت بالابردن سطح آمادگی دانشجویان مخصوصا در مقاطع کارشناسی ضروری به نظر می رسد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آمادگی، یادگیری الکترونیک، دانشجویان

عنوان انگلیسی Assessing E-Learning Readiness among Students of Zanjan Medical Sciences University
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: Learning based on new technologies has improved educational system deficiencies and brought about major changes in educational system. In order to implement this new method of teaching, this study aimed to determine students' readiness in Zanjan Medical Sciences University. Materials and Methods: In a cross-sectional study, e-learning readiness of 120 students was investigated using random stratified sampling. Data collection instruments included demographic and Watkins standard e-learning readiness questionnaire. Readiness was calculated in three low, moderate and good levels. Data was analyzed using descriptive statistics and chi-square test. Result: By considering all the aspects of e-learning readiness, the results showed the majority of students had a good level of readiness. Readiness of students in 4 aspects of access to technology, motivation, ability to learn through media, online group discussions were moderate and in the aspects of communication skills, major factor of success in e-learning were good. Level of readiness significantly associated with students’ course study (0.001) and educational level (0.006) while this relationship was not significant with the students’ sex, age, and semester. Conclusion: Despite the fact that the majority of students had a good readiness, the readiness of other elements such as organizations, managers, and teachers also should be considered. Regarding the relationship between demographic factors and readiness, the appropriate intervention to improve the level of readiness, especially among undergraduate students is necessary.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Readiness, E-learning, Students, Zanjan

نویسندگان مقاله سایه سادات موسوی صاحب الزمانی | sayeh sadat mousavi sahebalzamani
zanjan school of nursing and midwifery
دانشکده پرستاری و مامایی زنجان

اعظم ملکی | azam maleki
zanjan school of nursing and midwifery
دانشکده پرستاری و مامایی زنجان

سقراط فقیه زاده | soghrat faghihzadeh
zanjan school of medicine
دانشکده پزشکی زنجان

سیما اوجاقلو | sima ojaghloo
zanjan school of nursing and midwifery
دانشکده پرستاری و مامایی زنجان

مریم نوروزی | maryam noroozi
zanjan school of nursing and midwifery
دانشکده پرستاری و مامایی زنجان


نشانی اینترنتی http://www.zums.ac.ir/edujournal/browse.php?a_code=A-12-163-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات