توسعه آموزش در علوم پزشکی، جلد ۸، شماره ۲۰، صفحات ۵۰-۵۸

عنوان فارسی آموزش مراقبت های مذهبی بیماران، نیاز فراموش شده در آموزش پزشکی
چکیده فارسی مقاله مقدمه : با توجه به اینکه در حال حاضر متاسفانه توجه به مراقبت های مذهبی و دینی بیماران بستری در بخش های درمانی در حوزه آموزش‌پزشکی مورد بی‌توجهی قرار گرفته است، پژوهش حاضر با هدف سنجش نیاز به مراقبت های مذهبی بیماران بستری در بیمارستان طراحی شده است . مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی – مقطعی می باشد. نمونه‌های مورد پژوهش شامل ده‌درصد از بیمارانی هستندکه به هر دلیل در زمان انجام طرح در یکی از بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اراک بستری و با استفاده از روش غیر‌احتمالی از نوع سهمیه‌ای انتخاب شده‌اند . ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسشنامه ای مشتمل بر دو بخش بود که بخش اول آن مشخصات دموگرافیک و بخش دوم پرسشنامه خود ساخته‌ای مشتتمل بر11 سوال درحیطه ضرورت آموزش مراقبتهای مذهبی بود که پس از اخذ رضایت‌نامه کتبی، جهت تکمیل در اختیار آنها قرار داده شد. در نهایت داده ها جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل نتایج از طریق نرم‌افزار آماری spss (نسخه 16) انجام گرفت. یافته ها : اکثر افراد مورد مطالعه مونث و ساکن شهر و با میانگین سنی 44 سال بودند. آزمون کای‌اسکویر در بعد نیاز های آموزشی مراقبت های مذهبی بیماران تفاوت آماری معنی دار را نشان داد (05/0p< ). آزمون آنالیز واریانس یک طرفه نیز ارتباط معنی داری را از نظر سن و شغل با نیاز های آموزشی در بعد مراقبت‌های مذهبی در نمونه های مورد پژوهش نشان داد(05/0p< ). نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر، انجام مراقبت های مذهبی به منظور ارتقاء سطح مراقبتهای بالینی از نظر بیماران بسیار مهم و ضروری است. در نتیجه توصیه می شود مسئولین وبرنامه ریزان بخش آموزش‌پزشکی کشور، روش های مراقبت‌های مذهبی را بعنوان بخشی از مراقبت‌های جامع بالینی بیماران در سر‌فصل دروس دانشجویان رشته های مختلف پزشکی منظور نمایند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مرقبت های مذهبی ، پرستاری ، بیمار ، آموزش پزشکی

عنوان انگلیسی Patients' Religious Care: A Neglected Need in Medical Education
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: Religious rules can help patients to improve their recovery speed. Anxiety may be caused by neglecting patients' religious orders which have negative impacts on the course of remission and may prolong length of stay in hospital and successively have adverse psychological effects. The present study aimed to assess the need for religious care of patients. Materials and Methods: This cross - sectional study consisted of patients who stayed in teaching hospitals and were selected through census method. Data collection instrument was a two‑section questionnaire which the first part was the demographic characteristics and the second part was researcher‑made questions on the need for patients' religious care. After obtaining consent, patients were asked to complete the questionnaire. Chi-square test and one-way ANOVA were used and finally data was analyzed through SPSS software. Results: Chi-square test showed a significant difference in aspect of religious care (p< 0.05) and one-way ANOVA also indicated a significant relationship between age and job and the need for religious care. Conclusion: According to the results of this study, considering the religious care of patients is very important and necessary. It is recommended that officials and educational planners put religious care as a part of clinical care in medical curriculum.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Nursing, Patient education, Medical education, Religion care

نویسندگان مقاله سلیمان زند | zand
faculty of nursing amp;amp; midwifery
اراک

محمد رفیعی | rafiei
faculty of nursing amp;amp; midwifery
اراک


نشانی اینترنتی http://www.zums.ac.ir/edujournal/browse.php?a_code=A-12-320-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات