|
توسعه آموزش در علوم پزشکی، جلد ۸، شماره ۲۰، صفحات ۳۹-۴۹
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی شکاف کیفیت خدمات آموزشی در دانشجویان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با استفاده از تکنیک سروکوال |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف : اهمیت خدمات آموزشی و نقش آن در پیشبرد اهداف جامعه بر هیچ کس پوشیده نیست. آموزش مناسب و رضایتمندی دانشجویان منجر به ارتقا سیستم و در نهایت توسعه جامعه خواهد گردید. هدف از این مطالعه بررسی شکاف کیفیت خدمات آموزشی در دانشجویان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بود. روش بررسی: مطالعه حاضر به صورت توصیفی تحلیلی در سال 1393 انجام شد. کلیه دانشجویان دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به تعداد 246 نفر و با روش تصادفی مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار بررسی، پرسشنامه استاندارد 27 سوالی سروکوال بود . میزان آلفای کرونباخ 93 درصد و ضریب آزمون – بازآزمون 86 درصد بود. داده ها با نرم افزار spss و توسط آزمون های آنووا، تی و تی جفتی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: به ترتیب شکاف کیفیت خدمات آموزشی در ابعاد تضمین، پاسخگویی، همدلی، قابلیت اطمینان و ملموس بودن برابر با 375/1- ، 640/1-، 497/1-، 332/1-، 994/1- بود که به لحاظ آماری معنی دار بود( p< 0/001). میانگین شکاف کیفیت خدمات آموزشی بین ادراکات و انتظارات دانشجویان برابر با 570/1- بود ( p< 0/001). بین ادراکات و انتظارات دانشجویان با جنسیت آنها رابطه معنی دار نبود ( p> 0/05) اما بین سن دانشجویان و ادراکات آنها از کیفیت خدمات آموزشی رابطه معنی دار وجود داشت (p=0/015). نتیجه گیری: با توجه به وجود شکاف گسترده تر در حیطه ملموس و پاسخگویی ، به نظر می رسد توجه سیاستگزاران به این دو حیطه به بهبود کیفیت خدمات آموزشی منجر خواهد شد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
خدمات آموزشی، دانشجویان، شکاف کیفیت، سروکوال |
|
عنوان انگلیسی |
An Evaluation of Educational Service Quality Gap in the Faculty of Health at Shahid Beheshti University of Medical Sciences: Using SERVEQUAL Techniques |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Objective: The importance of education and its role in achieving modern society goals is clear. Appropriate education and student satisfaction can lead to the development of a modern society. The Aims of this study was to evaluate the educational service quality gap among students of Shahid Beheshti University of Medical Sciences. Materials and Methods: This cross-sectional study was conducted in 2014. Statistical society was students of Shahid Beheshti University of Medical Sciences and a sample size of 246 students was selected randomly. Survey instrument was a SERVQUAL questionnaire of 27 questions. The Cronbach's alpha coefficient was 93% and the test - retest reliability was 86%. Data was analyzed through SPSS software and t‑test, t‑paired test and ANOVA. Results: The gap in quality of educational services in aspects of assurance, accountability, empathy, reliability and tangibility was -1.375, -1.640, -1.497, -1.332 and -1.994 which was statistically significant (p < 0.001). The gap between the students' perceptions and expectations of quality of educational services was -1.570 which was statistically significant (p < 0.001).Between perceptions and expectations of students and gender there was not a significant relationship (p> 0.05). The relationship between age of students and their perceptions of the quality of education was significant (p = 0.015). Conclusion: Due to the wide gap in the field of tangibility and accountability, it seems that policy makers' attention to these two areas will lead to improved quality of educational services. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Education, Students, Quality gap, SERVQUAL |
|
نویسندگان مقاله |
احسان زارعی | دکتری تخصصی مدیریت بهداشت و درمان، دانشکده بهداشت، استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
مهران علیجان زاده | کارشناسی ارشد مدیریت بهداشت و درمان، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران سازمان اصلی تایید شده: مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت
علیرضا موسی زاده | کارشناسی ارشد مدیریت بهداشت و درمان، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.zums.ac.ir/edujournal/browse.php?a_code=A-12-481-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|