توسعه آموزش در علوم پزشکی، جلد ۸، شماره ۲۰، صفحات ۳۹-۴۹

عنوان فارسی بررسی شکاف کیفیت خدمات آموزشی در دانشجویان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با استفاده از تکنیک سروکوال
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف : اهمیت خدمات آموزشی و نقش آن در پیشبرد اهداف جامعه بر هیچ کس پوشیده نیست. آموزش مناسب و رضایتمندی دانشجویان منجر به ارتقا سیستم و در نهایت توسعه جامعه خواهد گردید. هدف از این مطالعه بررسی شکاف کیفیت خدمات آموزشی در دانشجویان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بود. روش بررسی: مطالعه حاضر به صورت توصیفی تحلیلی در سال 1393 انجام شد. کلیه دانشجویان دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به تعداد 246 نفر و با روش تصادفی مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار بررسی، پرسشنامه استاندارد 27 سوالی سروکوال بود . میزان آلفای کرونباخ 93 درصد و ضریب آزمون – بازآزمون 86 درصد بود. داده ها با نرم افزار spss و توسط آزمون های آنووا، تی و تی جفتی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: به ترتیب شکاف کیفیت خدمات آموزشی در ابعاد تضمین، پاسخگویی، همدلی، قابلیت اطمینان و ملموس بودن برابر با 375/1- ، 640/1-، 497/1-، 332/1-، 994/1- بود که به لحاظ آماری معنی دار بود( p< 0/001). میانگین شکاف کیفیت خدمات آموزشی بین ادراکات و انتظارات دانشجویان برابر با 570/1- بود ( p< 0/001). بین ادراکات و انتظارات دانشجویان با جنسیت آنها رابطه معنی دار نبود ( p> 0/05) اما بین سن دانشجویان و ادراکات آنها از کیفیت خدمات آموزشی رابطه معنی دار وجود داشت (p=0/015). نتیجه گیری: با توجه به وجود شکاف گسترده تر در حیطه ملموس و پاسخگویی ، به نظر می رسد توجه سیاستگزاران به این دو حیطه به بهبود کیفیت خدمات آموزشی منجر خواهد شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خدمات آموزشی، دانشجویان، شکاف کیفیت، سروکوال

عنوان انگلیسی An Evaluation of Educational Service Quality Gap in the Faculty of Health at Shahid Beheshti University of Medical Sciences: Using SERVEQUAL Techniques
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: The importance of education and its role in achieving modern society goals is clear. Appropriate education and student satisfaction can lead to the development of a modern society. The Aims of this study was to evaluate the educational service quality gap among students of Shahid Beheshti University of Medical Sciences. Materials and Methods: This cross-sectional study was conducted in 2014. Statistical society was students of Shahid Beheshti University of Medical Sciences and a sample size of 246 students was selected randomly. Survey instrument was a SERVQUAL questionnaire of 27 questions. The Cronbach's alpha coefficient was 93% and the test - retest reliability was 86%. Data was analyzed through SPSS software and t‑test, t‑paired test and ANOVA. Results: The gap in quality of educational services in aspects of assurance, accountability, empathy, reliability and tangibility was -1.375, -1.640, -1.497, -1.332 and -1.994 which was statistically significant (p < 0.001). The gap between the students' perceptions and expectations of quality of educational services was -1.570 which was statistically significant (p < 0.001).Between perceptions and expectations of students and gender there was not a significant relationship (p> 0.05). The relationship between age of students and their perceptions of the quality of education was significant (p = 0.015). Conclusion: Due to the wide gap in the field of tangibility and accountability, it seems that policy makers' attention to these two areas will lead to improved quality of educational services.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Education, Students, Quality gap, SERVQUAL

نویسندگان مقاله احسان زارعی |
دکتری تخصصی مدیریت بهداشت و درمان، دانشکده بهداشت، استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

مهران علیجان زاده |
کارشناسی ارشد مدیریت بهداشت و درمان، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران
سازمان اصلی تایید شده: مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت

علیرضا موسی زاده |
کارشناسی ارشد مدیریت بهداشت و درمان، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://www.zums.ac.ir/edujournal/browse.php?a_code=A-12-481-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات