|
توسعه آموزش در علوم پزشکی، جلد ۸، شماره ۲۰، صفحات ۲۱-۲۸
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه تاثیر آموزش شبیه سازی ویدیوئی و سخنرانی بر دانش و اعتماد به نفس در زمینه معاینه قلب و ریه در دانشجویان مامایی |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: دانشجویان مامایی باید علاوه بر تامین سلامت مادر، سلامت جنین را نیز در نظر داشته باشند. بنابراین این مطالعه با هدف مقایسه تاثیر آموزش شبیه سازی ویدئویی و سخنرانی بر دانش و اعتماد به نفس در زمینه معاینه قلب و ریه در دانشجویان مامایی انجام گرفت. روش کار: این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی است که در آن 28 دانشجوی مامایی شرکت داشته و به طور تصادفی در دو گروه ویدئو و سخنرانی قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه سه بخشی اطلاعات دموگرافیک، دانش و اعتماد به نفس بود. اطلاعات قبل و بعد از دو شیوه آموزش جمعآوری و با استفاده از نرم افزار SPSS 19 و آزمونهای تی تست، تی زوجی مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت. یافته ها: میانگین (انحراف معیار) نمره دانش و اعتماد به نفس قبل و بعد از مداخله بین گروه ویدئو و سخنرانی از لحاظ آماری اختلاف معنی دار مشاهد شد (0001/0 > P). همچنین نمرات دانش و اعتماد به نفس در گروه ویدئو به ترتیب با میانگین (انحراف معیار) (24/1±) 9 و (32/3±) 14/26 بیشتر از سخنرانی (75/0±) 78/5 و (11/4±)57/15 بوده است و این اختلاف از نظر آماری معنی دار بوده است. نتیجه گیری: براساس یافتههای این مطالعه استفاده از روش های شبیه سازی مانند آموزش ویدئویی می تواند در افزایش دانش و اعتماد به نفس دانشجویان در زمینه ارزیابی قلب و ریه موثر باشد؛ بنابراین می توان از روش ویدئویی به عنوان روش جایگزین و روش تکمیلی برای ارتقای یادگیری دانشجویان و رسیدن آنها به سطح تسلط استفاده کرد. . |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
ویدئو، سخنرانی، دانش، اعتماد به نفس، دانشجویان مامایی |
|
عنوان انگلیسی |
A Comparison between the Effects of Simulation Videos and Lectures on Midwifery Students' Knowledge and Self confidence |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Objective: Midwifery students should consider both maternal and fetal health. Hence, this study was conducted to compare the effects of simulation video education with lecture on midwifery students’ knowledge and self-confidence regarding cardiopulmonary assessment. Materials and Methods: In this quasi experimental study, 28 midwifery students randomly allocated to two groups of simulation video education and lecture. Data was collected using a three section questionnaire consisted of midwifery students’ demographic characteristic, knowledge and self-confidence in cardiopulmonary assessment. Data was collected before and after training methods and was analyzed using SPSS19 software and independent t‑test and paired t‑test. Results: The mean score of knowledge and self-confidence before and after intervention in both groups of simulation video education and lecture was not significant (P< 0.0001). Besides, results indicated that, mean scores of knowledge 9(±1.24) and self-confidence 26.14(±3.32) in stimulation video group were more than the mean scores of knowledge 5.78(±0.75) and self-confidence 15.57(±4.11) in lecture group. This difference was statistically significant (P< 0.0001). Conclusion: According to the findings, using simulation methods such as video approach might be more effective in improving students’ knowledge and self-confidence regarding cardiopulmonary assessment than lecture. Thus, video simulation approach could be used as a substitute or supplementary method to improve students’ learning and to achieve mastery. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
اعظم حیدرزاده | aazam heidarzadeh دانشکده پرستاری مامایی رفسنجان
منصوره عزیززاده فروزی | mansooreh forouzi دانشکده رازی کرمان
طیبه میرزایی | tayebeh mirzaei دانشکده پرستاری مامایی رفسنجان
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.zums.ac.ir/edujournal/browse.php?a_code=A-12-330-2&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|