|
توسعه آموزش در علوم پزشکی، جلد ۹، شماره ۲۲، صفحات ۲۷-۳۳
|
|
|
عنوان فارسی |
دیدگاه کارکنان در مورد سلامت سازمانی نظام آموزشی دانشگاه علوم پزشکی زنجان براساس الگوی هوی وفیلدمن |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: زمینه و هدف سلامت سازمانی یکی از گویاترین و بدیهی ترین شاخص اثر بخشی سازمانی است. در سازمانهای سالم کارمندان متعهد ،وظیفه شناس و سودمند هستند واز روحیه و عملکرد بالایی بر خوردارند.آگاهی مدیران از میزان سلامت سازمانی در موفقیت ،شادابی کارکنان و مسئولان می تواند نقش موثری داشته باشد. این مطالعه جهت ارزیابی سلامت سازمانی نظام آموزشی از نظر کارکنان دانشکده های علوم پزشکی بر اساس الگوی هوی و فیلدمن طراحی و اجرا شد. روش کار :پژوهش فوق یک مطالعه توصیفی پیمایشی است،و از لحاظ هدف کاربردی می باشد.جامعه آماری آن کارکنان شاغل در دانشکده های تابعه دانشگاه علوم پزشکی زنجان می باشد. که به تعداد 147 نفر به عنوان حجم نمونه به روش طبقه بندی انتخاب و وارد مطالعه شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه 44 سئوالی سلامت سازمانی هوی و همکاران (1996) استفاده شد. ضریب پایایی آلفا کرونباخ آن در مطالعه محمدرضا اردلان برابر با 91/0 تعیین شده بود، ولی در مطالعه صورت گرفته این میزان برای پیش آزمون (86/0) و در پس آزمون (89/0) بدست آمد. روایی پرسشنامه به شکل صوری مورد تاییدقرار گرفته است . و جهت تجزیه و تحلیل دادهها از SPSS22 استفاده شد. جهت بررسی نتایج از آمار توصیفی، آزمون میانگینها واز ضریب همبستگی پیر سون استفاده شده است. یافته ها : 8/84 درصد پاسخگویان سلامت سازمانی را در حد خوب ارزیابی کردند. بالاترین میانگین رتبه (19/87) مربوط به دانشکده پزشکی و پایینترین میانگین رتبه (67/49) مربوط به دانشکده داروسازی میباشد. بحث ونتیجه گیری :کارکنان سلامت سازمانی نظام آموزشی را در سطح خوب ارزیابی کردند. با این وجود مسئولان و سیاستگذاران نظام آموزشی میتوانند نقش بسزایی در ارتقاء سطح نهادی و فنی جهت افزایش بازدهی نظام آموزشی داشته باشند. . |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
سلامت سازمانی، نظام آموزشی، دانشگاه |
|
عنوان انگلیسی |
A Survey on Employees' Point of View on Organizational Health of Educational System Based on the Organizational Health Inventory (OHI) at Zanjan University of Medical Sciences |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Objective: Background and goals of organizational health are the most obvious indicators of organizational effectiveness. There is committed, conscientious and helpful staff in healthy organizations that have high morale and performance. Managers’ awareness of organizational health can have an effective role in success and vitality of employees and officials. This study aimed to assess organizational health of educational system from the staff's point of view at Zanjan Medical Sciences University based on the pattern of Hoy and Feldman. Materials and Methods: This research was a descriptive and survey study which was a practical one regarding its goals. Research population was the staff of Zanjan University of Medical Sciences. A total of 147 employees as a sample size were selected. To collect data a 44-item questionnaire of organizational health written by Hoy and et al. (1996) was used. Cronbach alpha reliability coefficient was 0.86 and 0.89 in post-test and pre-test respectively. Validity of the questionnaire was confirmed. Moreover, SPSS22 was used to analyze data. To evaluate results, descriptive statistics and means analysis as well as Pearson correlation coefficient were calculated. Results: 84.8 percent of respondents assessed the organizational health as good. The highest mean score (87/19) was related to the faculty of medicine and the lowest mean score (67.49) was related to the faculty of pharmacy. Conclusion: The staff assessed the organizational health of educational system as good. However, educational system officials and lawmakers can play a significant role to promote the institutional and technical level of educational system in order to increase their efficiency. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
رویا حیدری کمررودی | heidari kamarudi زنجان -میدان آزادی
یداله خداوردی | زنجان دانشگاه ازاد
هما درودی | زنجان دانشگاه آزاد زنجان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی زنجان (Islamic azad university of zanjan)
ارشد فرهمندیان | زنجان دانشگاه آزاد زنجان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی زنجان (Islamic azad university of zanjan)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.zums.ac.ir/edujournal/browse.php?a_code=A-12-616-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
کاربردی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|