توسعه آموزش در علوم پزشکی، جلد ۹، شماره ۲۳، صفحات ۷۴-۸۲

عنوان فارسی رابطه‌ی عوامل اثربخش بر یادگیری دانشگاهی با پیشرفت درسی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی دزفول
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی کاربردپذیری نظریه­ی راسل و پتری (1992) در پیش­بینی پیشرفت تحصیلی دانشجویان بر مبنای سیاهه سنجش اثربخشی یادگیری دانشگاهی (CLEI) بود. روش بررسی: این مطالعه همبستگی روی 245 دانشجوی (136 زن و 109 مرد) دانشگاه علوم پزشکی دزفول که به روش تصادفی انتخاب شدند، صورت گرفت. برای جمع­آوری داده­ها از نسخه سوم ابزار CLEI استفاده شد. میانگین نمره­ی درسی به عنوان شاخص پیشرفت تحصیلی در نظر گرفته شد. برای تحلیل داده­ها از شاخص­های آمار توصیفی، ضریب همبستـگی پیرسـون و تحلیـل رگرسـیون چندگانه از نرم­افزار SPSS 18 استفاده شد. یافته­ ها: نتایج نشان داد که بین عوامل ششگانه موثر در یادگیری دانشگاهی با پیشرفت درسی دانشجویان رابطه­ی مثبت معنادار وجود دارد؛ به­علاوه، از میان عوامل مورد سنجش، عامل خودکارآمدی تحصیلی و سازماندهی و توجه در مطالعه بیشترین توان تبیین پیشرفت درسی را دارند. نتیجه­ گیری: یافته­های این مطالعه بر اهمیت بررسی عوامل مختلف بر مبنای مدل راسل و پتری و تاثیر آن بر متغیرهای تحصیلی تاکید داشت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله یادگیری دانشگاهی، مدل راسل و پتری، ابزار CLEI.

عنوان انگلیسی The Relationship of Learning Effectiveness Factors and Academic Achievement in Dezful University of Medical Sciences Students
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: The aim of present study was to examine the applicability of Russell and Petrie theory in prediction of academic achievement by college learning effectiveness inventory (CLEI). Materials and Methods: This correlational study was performed at Dezful University of Medical Sciences, on 245 students (136 men and 109 women), who were selected by random sampling method. Data was collected using the third version of CLEI. The mean scores of students were used as an index for academic achievement. Data were analyzed by descriptive statistics, Pearson correlation coefficient, multiple regression using SPSS 18 software. Results: The results indicated that six factors of college learning effectiveness correlated positively with students' academic achievement. In addition, the factors assessed, according to the study of academic self-efficacy and organization and attention to study factors were strongest predictors of academic achievement. Conclusion: Findings of the study emphasized the importance of investigating different factors based on Russell and Petrie model, and their influence on academic variables.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله College learning, Russell and Petri Model, CLEI.

نویسندگان مقاله سعید مشتاقی | saeed moshtaghi
dezfu
دزفول

محمد افضل زاده | mohammad afzalzadeh
dezfu
دزفول دانشگاه علوم پزشکی


نشانی اینترنتی http://www.zums.ac.ir/edujournal/browse.php?a_code=A-12-569-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات