|
توسعه آموزش در علوم پزشکی، جلد ۹، شماره ۲۳، صفحات ۶۴-۷۳
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسهی میزان توجه به گام های تلفیق برنامه درسی در بین اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز و دانشگاه تبریز |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: گسترش سریع دانش و اطلاعات، گسیختگی و پراکندگی بخشهای گوناگون برنامهدرسی سنتی، ارتباط کمتر آن با جهان واقعی یادگیرندگان موجب توجه هر چه بیشتر به مقوله تلفیق برنامههای درسی شده است. هدف این پژوهش مقایسه دیدگاه اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با دانشگاه تبریز در گامهای تلفیق بود. روش بررسی: روش پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی بود. جامعهی آماری در این پژوهش کلیهی اعضای هیات علمی شاغل در دانشگاه تبریز به تعداد 650 نفر و اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز به تعداد 324 نفر بود. براساس جدول مورگان، 242 نفر از اعضای هیات علمی شاغل در دانشگاه تبریز و 177 نفر از اعضای هیات علمی دانشکده علوم پزشکی تبریز به روش نمونه گیری تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامهی محققساخته گردآوری شد. دادههای به دست آمده از طریق نرم افزار SPSS 22و با استفاده از شاخصهای پراکندگی و آزمون آماری تحلیل واریانس چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج آزمون تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد که بین نظرات اعضای هیات علمی دانشـگاه علـوم پزشکی تبریز و دانشگاه تبریز در گامهای آگاهی، هماهنگسازی، لانهای، چندرشتهای و بین رشتهای تفاوت معنادار وجود دارد. میانگین اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی نسبت به اعضای هیات علمی دانشگاه تبریز در گامهای ذکر شده بیشتر بود. اما در گام های جداسازی، هماهنگسازی زمانی، به اشتراکگذاری، همبستگی، مکمل، فرارشته ای بین دو گروه تفاوت معنیداری وجود نداشت. نتیجهگیری: نتایج نشان داد اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز نسبت به اعضای هیات علمی دانشگاه تبریز به گامهای آگاهی، هماهنگسازی، لانهای، چندرشتهای، و بینرشتهای توجه بیشتری دارند. بنابراین در برنامههای درسی رشتههای پزشکی میزان توجه به تلفیق بیشتر است، که این امر میتواند ناشی از ماهیت دروس رشتهی علوم پزشکی باشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Comparing the Importance of Curriculum Integration from the point of view of Academic Staff of Tabriz University of Medical Sciences and University of Tabriz Faculty Members |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Objective: The rapid expansion of knowledge and information, fragmentation and dispersion of various sectors of traditional curricula, and little connection with the real world have made learners pay more attention to the issue of integration in curricula. The aim of this study was to compare the viewpoints of academic staff of Tabriz University of Medical Sciences with the University of Tabriz about integration steps. Materials and Methods: This study is descriptive -survey. The population of study were 650 academic staff employed at University of Tabriz and 324 members of the academic staff at the Tabriz University of Medical Sciences. The sample for the study was randomly selected, 242 academic staff from Tabriz University and 177 from Tabriz University of Medical Sciences based on Morag sampling Table. Data were collected using a researcher- made questionnaire. Data were analyzed by descriptive statistics (Mean and Standard deviation indicators) and inferential statistics (MANOVA) through SPSS 22. Results: MANOVA test Results showed that there was a big gap between the opinion of the academic staff of Tabriz University of Medical Sciences and the University of Tabriz on the steps of awareness, harmonization, nesting, multi-disciplinary and inter- disciplinary are a significant difference. The mean of academic staff of Tabriz University of Medical Sciences in the mentioned steps was greater than the mean of the University of Tabriz academic staff. Results, on the other hand, showed that the gap was not significant between the two regarding steps of isolation, temporal co-ordination, sharing, correlation, complementary program and trans-disciplinary. Conclusion: The results showed that the academic staff of Tabriz University of Medical Sciences paid more attention to the steps of awareness, harmonization, nesting, multi-disciplinary and inter- disciplinary than those of Tabriz University. Therefore, more attention should be paid to integration in medical curricula. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
فیروز محمودی | firooz mahmoodi education department, university of tabriz, tabriz, east azarbayjan دانشگاه تبریز سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
زینب چراغی | zeynab cheraghi دانشگاه تبریز سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.zums.ac.ir/edujournal/browse.php?a_code=A-12-721-2&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|