توسعه آموزش در علوم پزشکی، جلد ۹، شماره ۲۳، صفحات ۱-۹

عنوان فارسی بررسی تحقق اهداف آموزشی در دانشجویان سال آخر دانشکده‌ی دندانپزشکی در بخش پریودنتولوژی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف : در راستای ارایه­ی خدمات، ارزیابی میزان موفقیت و مفید بودن روند آموزش و تعیین فاکتورهای موثر از عوامل مهم در تامین و ارتقای سطح سلامت افراد جامعه می باشد . لذا این مطالعه با هدف بررسی میزان تحقق اهداف آموزشی یکی از بخش های آموزشی دانشکده دندانپزشکی در همدان در سال تحصیلی91-90 انجام شد . روش بررسی : در مطالعه­ی حاضر 28 دانشجوی سال آخر دانشکده­ی دندانپزشکی همدان که واحد پریودنتولوژی 4 عملی را اخذ نموده بودند، شرکت داشتند و بر اساس چک لیست و پرسشنامه تعیین شده توسط گروه, مورد ارزیابی قرار گرفتند . در انتها داده ها جمع آوری شده و با بهره گیری از آزمون دقیق فیشر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . یافته ها : مطالعه­ی حاضر نشان داد تحقق اهداف آموزشی در بخش پریودنتولوژی 6/3%در حد مطلوب و 7/60% در حد نسبتا مطلوب و7/35% در حد نا مطلوب بود.این میزان با متغیرهای جنسیت و سهمیه ورودی نیز ارتباط معنی داری نشان داد(05/0P<). نتیجه گیری : نتایج حاصل از این پژوهش مشخص کردکه تحقق اهداف آموزشی بخش پریودنتولوژی به احتساب مجموع درجه مطلوب و نسبتا مطلوب به میزان3/64 % در حد خوب تحقق یافته است. برای ارتقای کیفیت آموزش خصوصا در مقاطع بالینی و عملی شناسایی ضعف های آموزشی و فاکتورهای دخیل می تواند بسیار کمک کننده باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Achievement of Educational Objectives by Senior Dental Students at the Department of Periodontology
چکیده انگلیسی مقاله Achievement of Educational Objectives by Senior Dental Students at the Department of Periodontology Torkzaban P1, Kadkhodazadeh M2, Seyedzadeh Sabounchi S1, Soltanian AR3 1 Dental School ,Hamedan University of Medical Sciences, Hamedan, Iran. 2Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran. 3Dept. of Biostatistics and Epidemiology, School of Social Medicine ,Hamedan University Of Medical Sciences, Hamedan, Iran. Corresponding Author : Seyedzadeh Sabounchi S , Dental School ,Hamedan University of Medical Sciences, Hamedan, Iran. Email: sepideh1s@gmail.com Received:24 May 2016 Accepted: 15 Aug 2016 Background and objective: Periodical evaluation of educational curriculum is of great importance to know the strength and weakness, and thus success in education. Therefore, the aim of this study was to evaluate the accomplishment of educational objective and related factors in senior students of the periodontolgy department of dental school of Hamedan University of Medical Sciences in the year 2011-12. Materials and Methods: In this cross-sectional study 28 senior students attending the periodontology department participated in the study and their theoretical and practical knowledge were evaluated based on a prepared checklist and questionnaire. Data were collected and analyzed using Fisher’s exact test. Results: According to the results, the educational objectives accomplished by senior students of the periodontology ward were desirable by %3.6, almost desirable by %60.7 and not desirable by %35.7. Achievement of educational objectives showed a correlation between sex and admission allotment (P< 0.05). Conclusion: This study showed that the educational objective achievement by senior students of the periodontology department adding up desirable and almost desirable values was good by %64.3. Knowing the strength and weakness of the educational curriculum could be very useful to achieve educational goals. Keywords: Educational assessment, Dental student, Curriculum, Dental education.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله پرویز ترک زبان | parviz torkzaban


مهدی کدخدازاده | mahdi kadkhodazadeh


سپیده سیدزاده صابونچی | sepideh seyedzadeh sabounchi


علی رضا سلطانیان | alireza soltanian



نشانی اینترنتی http://www.zums.ac.ir/edujournal/browse.php?a_code=A-12-725-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات