این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 5 آذر 1404
بهداشت و توسعه
، جلد ۷، شماره ۳، صفحات ۱۹۴-۲۰۶
عنوان فارسی
تعیینکنندههای افول یا رشد عملکرد برند در صنعت خدمات درمانی، مطالعه موردی: بیمارستانهای شهر شیراز
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: در بازار رقابتی خدمات درمانی حفظ و توسعه سهم بازار نتیجه عملکرد برند است؛ بنابراین بررسی عوامل اثرگذار بر افول یا رشد عملکرد برند، موضوعی مهم در استراتژیهای بازاریابی بیمارستان به شمار میرود. روشها: جامعه آماری این پژوهش توصیفی و کاربردی شامل افرادی بود که در بازه زمانی 9 ماهه از فروردین الی آذر سال 1396 در یکی از بیمارستانهای شهر شیراز بستری گردیده بودند. نمونهگیری به روش خوشهای و در دسترس بود و در نهایت مطالعه بر روی 396 نفر صورت گرفت. دادههای گردآوری شده با استفاده از نرمافزار Smart PLS تحلیل گردیدند. نتایج: ارزش ویژه برند بیمارستان تحت تأثیر مستقیم تداعی برند، کیفیت ادراکی، اعتماد به برند، تعهد به رابطه، وفاداری به برند، شهرت و مسئولیت اجتماعی بود. عوامل شهرت بیمارستان از نگاه بیماران با تأثیر 875/0 و وفاداری بیماران به برند بیمارستانی با تأثیر 843/0 بیشترین نقش را در ارتقای ارزش برند بیمارستان داشتند. عامل ارزش ویژه برند به مقدار 842/0 بر روی عملکرد برند بیمارستان تأثیر داشت. نتایج برازش الگو با شاخص نیکویی برازش نسبی برابر با 925/0 و ضرایب تعیین با مقدار قابل توجه 839/0 برای متغیر ارزش برند و 725/0 برای متغیر عملکرد برند، نشانگر اعتبار مناسب الگوی پیشنهادی برای سنجش ارزش و عملکرد برند خدمات بیمارستانی بود. بحث و نتیجهگیری: بیمارستانها میتوانند با اقدامات لازم در زمینه ارتقای شاخصهای اثرگذار بر افول یا رشد عملکرد برند بیمارستان از جمله کیفیت خدمات، تداعی، اعتماد، تعهد به تداوم رابطه، وفاداری، شهرت و مسئولیتپذیری اجتماعی ضمن بهبود ارزش برند، سایر شاخصهای عملکردی را ارتقاء دهند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
برند، عملکرد، صنعت خدمات درمانی، بیمارستان
عنوان انگلیسی
Factors Influencing Growth or Decline of Brand Performance in the Healthcare Industry: a case study in Shiraz hospitals
چکیده انگلیسی مقاله
Background: In the competitive healthcare market, maintaining and developing a market share is the result of brand performance. Therefore, studying factors influencing decline or growth of brand performance is an important topic in hospital marketing strategies. Methods: The statistical population of this descriptive and applied study included individuals who received inpatient services during a 9- month period (March, 2017 to December, 2017) at one hospital in Shiraz. Cluster and convenient sampling was done and 396 ones were selected. The collected data were analyzed through Smart PLS software. Results: Hospital brand value was to a large extent influenced by brand association, perceived quality, brand trust, relationship commitment, brand loyalty, reputation and social responsibility. Hospital reputation from the patients' viewpoint with an impact of 0.875 and patients' loyalty to hospital brand with an impact of 0.843 had the most important roles in enhancing hospital brand value. The factor of brand specific value affected hospitals brand performance with impact of 0.842. Relative Goodness of Fit (GOF) equal to 0.925 and R squares equal to 0.839 for hospital brand value and 0.725 for brand performance indicated that this model was valid for measuring hospital brand value and performance. Conclusion: Hospitals can improve their brand value and also other performance indicators through essential measures related to promotion of factors influencing the decline or growth of hospital brand performance such as service quality, association, trust, relationship commitment, loyalty, reputation and social responsibility.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Brand, Performance, Healthcare industry, Hospital
نویسندگان مقاله
امین کهیاری حقیقت | Amin Kohyari Haghighat
1- PhD Student, Department of Business Management, Faculty of Economics, Management and Administrative Sciences Semnan University, Semnan, Iran
1- دانشجوی دکترا، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
داود فیض | Davood Feiz
2- Associate Professor, Department of Business Management, Faculty of Economics, Management and Administrative Science, Semnan University, Semnan, Iran
2- دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
عادل آذر | Adel Azar
3- Professor, Department of Industrial Management, Faculty of Management and Economics, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
3- استاد، گروه مدیریت صنعتی، دانشکدۀ مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
عظیم زارعی | Azim Zarei
2- Associate Professor, Department of Business Management, Faculty of Economics, Management and Administrative Science, Semnan University, Semnan, Iran
2- دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
زهره دهدشتی شاهرخ | Zohreh Dehdashti Shahrokh
4- Associate Professor, Department of Business Management, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabataba'i University Tehran, Iran
4- دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامهطباطبایی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://jhad.kmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-87&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/266/article-266-1081188.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات