مجله سلامت و بهداشت، جلد ۵، شماره ۴، صفحات ۲۸۹-۲۹۹

عنوان فارسی بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای تغذیه ‏ای دانش‏آموزان مقطع ابتدایی شهر تربت حیدریه در سال ۱۳۹۱
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: کودکان و نوجوانان بیش از دیگر گروه‏های سنی به تغذیه کافی و سالم نیاز دارند تا بتوانند به رشد جسمی و تکامل ذهنی کافی دست یابند. برای اینکه کودکان بتوانند مهارت‏های لازم برای انتخاب صحیح مواد غذایی را به دست بیاورند به آموزش تغذیه نیاز دارند. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش بر رفتارهای تغذیه‏ای دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر تربت حیدریه در سال 91 انجام شد. روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی است که تعداد 180دانش آموز مقطع ابتدایی از طریق نمونه‏گیری تصادفی چند مرحله‏ای انتخاب شدند و به دو گروه کنترل و مداخله تقسیم شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه‏ای محقق ساخته بود که روایی و پایایی آن بررسی و مورد تأیید قرار گرفت و پیش آزمون از هر دو گروه به عمل آمد. بر اساس نتایج حاصل از پیش آزمون نیازسنجی به عمل آمده و مداخله آموزشی بر روی گروه مداخله انجام شد. مدت زمان جلسه آموزشی یک ساعت بود. یک ماه پس از مداخله همان پرسشنامه برای پس آزمون تکمیل شد. داده‏ها وارد نرم افزار آماری SPSS شد و از طریق آزمون‏های آماری t‏ مستقل، آزمون تی زوجی، پیرسون و کای 2 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد که قبل از مداخله، میانگین نمرات آگاهی، منافع، موانع، حساسیت و شدت درک شده و خودکارآمدی بین دو گروه تفاوت معنی‏داری نداشتند (05/0p>). پس از آموزش میانگین نمرات تمام متغیرهای فوق در گروه مداخله بطور معنی‏داری افزایش پیداکرد (05/0p<). مدل رگرسیونی شامل رفتار به عنوان متغییر وابسته و آگاهی، حساسیت و شدت درک شده، منافع و موانع درک شده و خودکارآمدی به عنوان پیش بینی کننده‏ها، معنی‏دار شد (001/0p=). نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که آموزش مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی از طریق همسالان بر رفتار تغذیه‏ای دانش آموزان تأثیر مثبت دارد و از بین متغیرهای پیش بینی کننده، منافع درک شده بیشترین تأثیر را بر رفتار دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effects of Health Education Based on Health Belief Model on Nutrition Behaviors of Primary School Students in Torbat e Heydariyeh City in 2012
چکیده انگلیسی مقاله Background & Objectives: Children and adolescents need sufficient and healthy nutrition more than other age groups in order to achieve adequate physical growth and mental development. Children need nutrition education to obtain necessary skills to choose the food correctly. This research performed to survey the effect of health education based on Health Belief Model on nutrition behaviors of primary school students in Torbat e heydariyeh city. Methods: The current research is a quasi-experimental study, where 180 students at elementary school were selected via multi-stage random sampling method and were divided into two intervention and control groups. Data collection tool was researcher made questionnaire and its validity and reliability were evaluated and confirmed. Pre-test was performed for both groups. Need assessment was performed based on the pre-test results and educational interventions were implemented on intervention group. Time period of training course was one hour. Post-test was performed after one month using the same questionnaire. The collected data were analyzed by independent t-test, paired t-test, Pearson, and chi square using SPSS software. Results: Before intervention, the average scores for knowledge, perceived benefits, barriers, susceptibility and severity, and self-efficacy were not significantly different between two groups (p>0.05). After training, scores for all above mentioned variables were significantly increased in intervention group (p< 0.05). Regression model that includes behavior as the dependent variable and awareness, perceived susceptibility, severity, benefits and barriers, and self-efficacy as predictors, was significant (p=0.001). Conclusion: The results showed that Health Belief Model-based nutrition education by peers has a positive impact on the nutrition behavior of students and the perceived susceptibility have the most influence on behavior within the predictor variables.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله هادی علیزاده سیوکی | h alizadeh siuki


خیرمحمد جدگال | khm jadgal


نازنین شماعیان رضوی | n shamaeian razavi


ایرج ضاربان | i zareban


هاشم حشمتی | h heshmati


ناهید ساقی | n saghi



نشانی اینترنتی http://healthjournal.arums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-351-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات