|
مجله سلامت و بهداشت، جلد ۶، شماره ۳، صفحات ۲۸۱-۲۹۰
|
|
|
عنوان فارسی |
کاربرد الگوی فرانظری در شناخت تعیین کنندههای رفتار فعالیت جسمانی در دانشجویان گیلانغرب |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: الگوی فرانظری یکی از رویکردهای تئوریکی برای ارتقاء فعالیت جسمانی در افراد است که بیانگر تغییر رفتار به عنوان فرایندی است که از مراحل معینی میگذرد. این پژوهش با هدف شناخت تعیینکنندههای رفتار فعالیت جسمانی در دانشجویان با الگوی فرانظری انجام شد. روش کار: این مطالعه مقطعی با مشارکت 200 نفر دانشجوکه با روش نمونه گیری تصادفی منظم انتخاب شدند، انجام شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهای با سوالات: مراحل تغییر فعالیت جسمانی، خودکارآمدی، و موازنه تصمیمگیری بود. پایایی سوالات مراحل تغییر با روش آزمون- بازآزمون دوهفتهای و سوالات خودکارآمدی و موازنه تصمیمگیری با ضریب آلفای کرونباخ تایید شدند (به ترتیب 82/0، 72/0 و 77/0). آنالیز دادهها با نرم افزار SPSS-19، و با استفاده از شاخصهای مرکزی و آزمونهای مربع کای، ANOVA، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون انجام شد. یافته ها: بطور کلی توزیع افراد بر اساس مراحل فعالیت جسمانی بدین ترتیب بود: مرحله پیش تفکر 42%، مرحله تفکر 13%، مرحله آمادگی 15%، مرحله عمل 5/11% و مرحله نگهداشت 5/18%. میانگین فعالیت جسمانی افراد در هفته 2/161±6/150 دقیقه بود. میزان فعالیت جسمانی طی مراحل تغییر (از پیش تفکر تا نگهداشت) روندی افزایشی را نشان داد (001/0>p). مراحل تغییر، خودکارآمدی و موازنه تصمیم گیری، بطور معناداری پیش بینی کننده فعالیت جسمانی بودند (001/0>p). نتیجهگیری: با توجه به اهمیت سازههای الگوی فرانظری در پیش بینی رفتار فعالیت جسمانی، پیشنهاد میشود مداخلات آموزشی بر اساس این سازهها بویژه برای دانشجویان مراحل غیر فعال (پیش تفکر، تفکر و آمادگی) جهت ارتقاء فعالیت جسمانی اجرا گردد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
فعالیت جسمانی، خودکارآمدی، الگوی فرانظری، موازنه تصمیم گیری |
|
عنوان انگلیسی |
Application of Trans-Theoretical Model in Identification of Physical Activity Behavior Determinants in University Students of Gilan Gharb |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background & objectives: Trans-theoretical Model is one of theoretical approaches to the promotion of physical activity which represents behavior change as a process which passes through the definite stages. This study was conducted to investigate application of Trans-theoretical Model to identify determinants of physical activity behavior in the college students. Methods: This cross-sectional study was performed with participation of 200 college students which selected by systematic random sampling method. Data gathering instrument was a Questionnaire that includes: Stages of Exercise Change Questionnaire (SECQ), self-efficacy for physical activity and decisional balance questions. Test-retest method was used for reliability of SECQ and Alpha Cronbach's Methods for self-efficacy and decisional balance questions (0.82, 0.72, and 0.77, respectively). Data was analyzed using SPSS19 by use of central indexes, one way ANOVA, chi-square, Pearson correlation coefficient and regression. Results: Generally, distribution of individuals according to the physical activity stages was as follow: pre-contemplation 42%, contemplation 13%, preparation 15%, action 11.5%, and maintenance 18.5%. Average physical activity in week was 150.6±161.2 minutes. The level of physical activity through the stages of change (from precontemplation to maintenance) showed an increasing trend (p< 0.001). Stages of change, self-efficacy and decisional balance, significantly predicted physical activity (p< 0.001). Conclusion: Given to the importance of the Trans-theoretical Model constructs in predicting physical activity behavior, we propose that educational intervention based on these constructs, performed to promote physical activity, especially for the students of passive stages (pre-contemplation, contemplation and preparation). |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
یوسف پرهوده | y parhoodeh
مهدی خزلی | m khezeli
ناطق عباسقلی زاده | n abbasgholizadeh
|
|
نشانی اینترنتی |
http://healthjournal.arums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-26-159&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|