مجله سلامت و بهداشت، جلد ۷، شماره ۳، صفحات ۳۰۲-۳۱۱

عنوان فارسی بررسی تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل بزنف بر رفتارهای پیشگیری‬ کننده از سرطان پوست در دانش‬ آموزان دختر دبیرستانی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: سرطان پوست شایعترین نوع سرطان در جهان میباشد و دوران کودکی و نوجوانی یک زمان مهم و ویژه برای پیشگیری از سرطان پوست در آینده است. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر مداخله آموزشی بر رفتارهای پیشگیری کننده از سرطان پوست در دانش آموزان دختر دبیرستانی شهرستان مهرستان بر مبنای مدل بزنف بود. روش کار: این مطالعه نیمه تجربی بر روی 240 دانش آموز دختر از 4 دبیرستان دخترانه در دو گروه مورد120 و کنترل120 نفر انجام شد. پرسشنامه مشتمل بر سازههای مدل بزنف در دو مرحله توسط هر دو گروه مورد و کنترل، قبل و 2 ماه بعد از اجرای مداخله آموزشی تکمیل شد. داده ها توسط نرم افزار آماری spss و آزمونهای آماری آنالیز واریانس، تی مستقل و زوجی، کای اسکوئر، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: نمرات سازههای مدل بزنف در گروه مورد بعد از مداخله تفاوت معنیداری را نسبت به گروه شاهد نشان داد (001/0˂p). فاکتورهای قادر کننده با تاثیر 432/0 بین سازه های الگوی بزنف، قوی ترین پیش بینی کننده رفتار محافظتکننده در برابر نور خورشید بود. نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد برنامه آموزش مبتنی بر مدل بزنف در ارتقاءرفتارهای پیشگیرانه از سرطان پوست، در دانش آموزان موثر بوده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مدل بزنف، سرطان پوست، دانش آموزان

عنوان انگلیسی The Effect of Educational Intervention on Preventive Practices of Skin Cancer among Female High School Students Based on BASNEF Model
چکیده انگلیسی مقاله Background & objectives: Skin cancer is the most prevalent type of cancers in the world. Childhood and adolescence are important times for preventing the skin cancer. The aim of this study was to survey the effect of educational intervention based on BASNEF model on preventive practices of skin cancer among female high school students in Mehresan. Methods: This quasi-experimental study was conducted on 240 female students from four high schools in Mehrestan, Iran. Questionnaires containing constructions of BESNEF model were filled in before the intervention (pre-test) and two-months later for both case and control groups. T-test, ANOVA, Chi-square, paired t-test, and Pearson’s correlation coefficients were used to analyze the data using SPSS. Results: Mean scores of BASNEF model constructs displayed significant differences between before and after education in control group (p< 0.001). Enabling factors with an influence of 0.432 among the BASNEF model constructs was the strongest predictor of protection against the sun light. Conclusion: The results of this study showed that educational program based on BASNEF model is effective on promoting preventive behaviors of skin cancer among students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله BASNEF Model, Skin Cancer, Students.

نویسندگان مقاله ایرج ضاربان | i zareban


حسین ایزدی راد | h izadirad


غلامرضا مسعودی | g masoudy



نشانی اینترنتی http://healthjournal.arums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-608-35&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات