کومش، جلد ۹، شماره ۴، صفحات ۲۵۵-۲۶۲

عنوان فارسی بررسی تأثیر برنامه‌های مدون آموزش مداوم در میزان آگاهی پزشکان عمومی
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: آموزش مداوم پزشکی به عنوان امری ضروری جهت حفظ و ارتقاء مهارت‌های فارغ التحصیلان پزشکی محسوب شده و بر این اساس برنامه‌های آموزش مداوم جامعه پزشکی با هدف ارتقاء دانش ومهارت‌های شغلی و بهبود ارائه خدمات بهداشتی- درمانی در کشور در حال اجرا می‌باشد. اکنون پس از گذشت چند سال از شروع برنامه‌های آموزش مداوم، این پرسش در مورد اثر بخشی آموزش‌های مذکور و راه‌کارهای بهینه نمودن آن مورد توجه می‌باشد. هدف از انجام این مطالعه تعیین میزان دانش شرکت کنندگان در برنامه‌های آموزش مداوم و نیز میزان آن پس از برگزاری برنامه‌های آموزش مداوم می‌باشد. مواد و روش‌ها: جامعه مورد مطالعه تمامی پزشکان عمومی بودندکه طی بهار سال 1385 در برنامه‌های مدون آموزش مداوم دانشگاه علوم پزشکی مازندران (شهرستان ساری) شرکت داشتند. روش نمونه‌گیری سرشماری بود. ابزار سنجش در این مطالعه پرسش‌نامه های خود ایفا و چند گزینه‌ای بود که علاوه بر سوالات دموگرافیک، میزان آگاهی شرکت کنندگان را نسبت به موضوعات ارائه شده در بازآموزی‌ها می‌سنجید که پایایی آن با روش آزمون مجدد با85/0 r= و روایی آن توسط چند تن از اساتید رشته تخصصی مذکور و برگزارکنندگان بازآموزی تایید شده بود. پرسش‌نامه ها قبل از برگزاری برنامه‌ها و پس از آن در اختیار شرکت کنندگان قرار گرفت. داده ها وارد نرم افزار13 SPSS شده و با استفاده از شاخص‌های آماری مناسب، تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها: از 300 شرکت کننده 235 نفر پرسش‌نامه ها را تکمیل کردند (میزان پاسخ‌دهی75%) . تعداد سوالات هر آزمون 20 سوال و نمرات شرکت کنندگان بین صفر تا 20 بود. افزایش دانش پزشکان شرکت کننده در برنامه‌های باز آموزی جراحی عمومی و گوش و حلق و بینی معنادار نبود اما این افزایش در مورد برنامه بازآموزی روان‌پزشکی با افزایش نمره از 65/2± 79/11 به 38/3±12/14 (002/0p=)، چشم با افزایش نمره از 55/2±48/6 به 3/3± 52/8 (008/0p=)، اورولوژی با افزایش نمره از 39/2±83/5 به 53/2±07/9 (000/0p=) و پوست با افزایش نمره از 11/2± 79/7 به 54/2± 68/10 بعد از بازآموزی (000/0p=)، معناداربود. سن، جنس و سابقه طبابت شرکت کنندگان در افزایش دانش آنها در برنامه‌های بازآموزی تاثیر معناداری نداشت. نتیجه‌گیری: این مطالعه نشان داد که میزان آگاهی پزشکان عمومی شرکت کننده در برنامه های بازآموزی مورد بررسی کمتر از حد مورد انتظار بوده و برنامه‌های آموزش مداوم نیز نتوانسته دانش شرکت کنندگان را در حد قابل قبول افزایش دهد. به نظر می‌رسد بازنگری در محتوا و روش‌های آموزش و توجه به عوامل انگیزشی شرکت کنندگان جهت بهینه نمودن اثربخشی برنامه های آموزش مداوم ضروری است
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پزشکان عمومی، آگاهی، برنامه‌های آموزش مداوم

عنوان انگلیسی Efficacy of continuing medical education on knowledge of general practitioners
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Continuing medical education (CME) is a necessary way to keep graduated physicians knowledge and practice up-to-date, thus, play an important role in improving health care. Several years after implementing these programs in the country of Iran, it is necessary evaluate the efficacy of these programs. The aim of this study was to evaluate knowledge of participants in CME program before and after of CME programs. Materials and Methods: All general practitioners (GPs) who were participated in CME programs of the Mazandaran University of Medical Sciences (Sari, Iran) in the spring of 2006 entered in the study. A self directed and multi choice questionnaire was designed to seek demographic characteristics and knowledge of them about titles by programs. Its reliability was evaluated by internal consistency and validity by attending. The questionnaires were distributed before and after of each program. Data was analyses by SPSS and paired T- test. Results: From 300 participates, 235 persons were completed the questioner (q) (response rate=78%). The mean points of ENT q before and after program was 9.15±1.95 and 9.75±1.61, respectively (total point 20). In addition , these mean points were 9.85 ±2.29 and 10.22 ±1.79 (total 18) for general surgery, 11.79±2.65 and 14.12±3.38 (total 23) for psychiatry, 6.48±2.55 and 8.52±3.3 (total 19) for ophthalmology, 5.83±2.39 and 9.07±2.53 (total 17) for urology, and 7.79±2.11 and 10.68±2.54 (total 24)for dermatology. Conclusion: The mean scores of knowledge of GPs were low and CME programs could not improve it, therefore, it is necessary to re-evaluate the contents and methods of CME programs for improving knowledge of general practitioners.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حمید محمدجعفری | h mohamad jafari
continuing education center, mazandaran university of medical sciences, mazandaran, iran.
دانشگاه علوم پزشکی مازندران، مرکز آموزش مداوم پزشکی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)

کوروش وحیدشاهی | k. vahidshahi
continuing education center, mazandaran university of medical sciences, mazandaran, iran.
دانشگاه علوم پزشکی مازندران، مرکز آموزش مداوم پزشکی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)

میترا محمودی | m. mahmudi
continuing education center, mazandaran university of medical sciences, mazandaran, iran.
دانشگاه علوم پزشکی مازندران، مرکز آموزش مداوم پزشکی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)

علی عباسخانیان | a. abbaskhanian
continuing education center, mazandaran university of medical sciences, mazandaran, iran.
دانشگاه علوم پزشکی مازندران، مرکز آموزش مداوم پزشکی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)

لیلا شهبازنژاد | l. shahbaznejhad
continuing education center, mazandaran university of medical sciences, mazandaran, iran.
دانشگاه علوم پزشکی مازندران، مرکز آموزش مداوم پزشکی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)

منصور رنجبر | m. rnjbar
continuing education center, mazandaran university of medical sciences, mazandaran, iran.
دانشگاه علوم پزشکی مازندران، مرکز آموزش مداوم پزشکی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)

رضا قربانی قرا | r ghorbani ghora
continuing education center, mazandaran university of medical sciences, mazandaran, iran.
دانشگاه علوم پزشکی مازندران، مرکز آموزش مداوم پزشکی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)

اعظم عمادی | a. emadi
continuing education center, mazandaran university of medical sciences, mazandaran, iran.
دانشگاه علوم پزشکی مازندران، مرکز آموزش مداوم پزشکی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://koomeshjournal.semums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4-234&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات