Journal of Research Development in Nursing and Midwifery، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۹۰-۹۶

عنوان فارسی رابطه افت تحصیلی با رضایت تحصیلی و برخی عوامل در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: افت تحصیلی به عنوان یکی از معضلات نظام های آموزشی در کلیه کشور­ها مشاهده شده و تبعات روحی، روانی، خانوادگی و اجتماعی متعددی را برای دانشجویان به همراه دارد. این مطالعه با هدف تعیین رضایت تحصیلی و برخی عوامل مرتبط با افت تحصیلی دانشجویان در دانشگاه علوم پزشکی گلستان در سال های 89-1387 انجام شد. روش­ بررسی: این مطالعه توصیفی-­ تحلیلی از نوع مقطعی، در دانشجویان ورودی 89-1387­دانشگاه علوم پزشکی­گلستان­ ازطریق سرشماری 1393­ پرونده مورد بررسی قرار­گرفت که از این تعداد، 80 نفر از دانشجویان که­ معیارهای افت تحصیلی در این مطالعه را داشتند، انتخاب شدند. داده­­ها از طریق پرسشنامه­بر­گرفته شده از­مطالعه مشابه که­ روایی و­پایایی آن از­­طریق ضریب آلفای کرونباخ (87/0)­ تایید شده بود، با مشخصات دموگرافیک، تحصیلی و رضایت از تحصیل­ جمع آوری­ گردید. تحلیل­های آماری­ با استفاده از آمار توصیفی و آزمون کای دو صورت گرفت. یافته­ها: محدوده سنی دانشجویان­39-19 سال بود. بیشترین فراوانی افت تحصیلی به ترتیب در دانشجویان پزشکی با 3/45 درصد و پرستاری 3/17­درصد و بهداشت محیط با 7/10 درصد بود. از نظر رضایت­20 درصد رضایت خوب­، 8 درصد متوسط و72 درصد دانشجویان رضایت­ آموزشی ضعیف داشتند­. بین میزان رضایت آموزشی دانشجویان با ­متغیر­شغل پدر­(019/0 ≤ P ) و میزان حمایت خانواده­(010/0 ≤ ­ P ) و تعامل با مشاوره و استاد مشاور­(010/0 ≤ ­ P ) ارتباط معنی­دار آماری مشاهده شد­. نتیجه­گیری:­ ­داد­ه­های­ این مطالعه­ نشان داد که ­متغیرهای­ رشته­، شغل پدر­، حمایت خانواده­، تعامل با استاد­مشاور و­داشتن رضایت تحصیلی­از عواملی هستند که بر­افت تحصیلی ­دانشجویان­ تاثیر­گذار بوده است. به نظر می­رسد­ که در­بهبود وضعیت آموزشی دانشجویان، حمایت­های خانوادگی به همراه تعاملات مناسب استاد و دانشجو، در کنار امکانات، تسهیلات و فرصت­های آموزشی دانشگاه بتوانند باعث­ پیشرفت ­یادگیری و رضایت از تحصیلی در دانشجویان شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله افت تحصیلی، دانشجو، رضایت تحصیلی

عنوان انگلیسی Academic Under-achievement and Some Related Factors Associated with Academic Satisfaction in Golestan University of Medical Sciences’ Students
چکیده انگلیسی مقاله Background and objective : ­ The academic under-achievement is one of the problems in educational systems of all countries, which is accompanied by several emotional, psychological, familial and social consequences. The aim of this study was to assess the academic satisfaction and the factors associated with under-achievement in students of Golestan University of Medical Sciences,­ 2008-2010. Material and Methods: This descriptive­-­­analytic study was conducted on 1393 students selected via census in 2008-2010. Of these, 80 students had under-achievement criteria were selected. The demographic data and the data related to education and academic satisfaction were gathered by a valid and reliable questionnaire (α=0.87) and analyzed by using descriptive statistics and Chi-square. Results: The students are between 19-39 years. the highest under-achievements are relatedto medical­ (45.3%), nursing ­(17.3%) and environmental health students(10.7%).Their academic satisfaction is reported good (20%), moderate (8%) and weak(72%).There is significant relation between academic ­­satisfaction and ­the variables such as their father s occupation(P=0.019), family support(P=0.01) and the communication with counselor (P=0.01). Conclusion: Based on the results, it seems that family support and optimal teacher-student relationship along with facilities and educational opportunities can be effective in improving the educational status and promoting the educational satisfaction.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Academic under-achievement, Student, Academic satisfaction

نویسندگان مقاله اکرم ثناگو | akram sanagoo
مرکز تحقیقات پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی گلستان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گلستان (Golestan university of medical sciences)

مسلم حسام | moslem hesam
دانشگاه علوم پزشکی گلستان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گلستان (Golestan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://www.goums.ac.ir/jgbfnm/browse.php?a_code=A-10-8-17&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات