|
Journal of Research Development in Nursing and Midwifery، جلد ۱۲، شماره ۲، صفحات ۶۸-۷۳
|
|
|
عنوان فارسی |
هوش هیجانی و رابطه آن با برخی از ویژگی های دموگرافیک دانشجویان پرستاری و مامایی |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: دانشجویان پرستاری و مامایی، استرس های متعددی را در رابطه با برنامه های آکادمی و محیط های بالینی تجربه می کنند. با توجه به اهمیت نقش هوش هیجانی در ارتقای بهداشت روان و عملکرد تحصیلی، بررسی هوش هیجانی در این قشر می تواند پایه ای جهت تقویت این متغیر مهم با طراحی و اجرای برنامه های آموزشی موثر باشد. روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی و مقطعی بوده که در سال 1392 انجام شد. 125 نفر از دانشجویان پرستاری و مامایی به شیوه تصادفی ساده وارد مطالعه شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات، شامل مشخصات فردی و پرسشنامه هوش هیجانی سیبریا شیرینگ (دامنه نمرات 165-33) بود. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی (میانگین و انحراف معیار ) وآزمون تی و آنالیز واریانس تحلیل شد. سطح معنی داری 05/0 در نظر گرفته شد. یافته ها: میانگین و انحراف معیار نمره کلی هوش هیجانی در دانشجویان پرستاری 27/12±12/109 و در دانشجویان مامایی 26/13±32/113 بود. در گروه پرستاری و مامایی هر یک از حیطههای هوش هیجانی و نمره کل آن با سن، محل سکونت، علاقه و وضعیت اقتصادی تفاوت معنیدار نداشت. در گروه پرستاری جنس و معدل فقط با حیطه خودآگاهی هوش هیجانی ارتباط معنیدار داشت (05/0&rsaquo P). نمره حیطه خودآگاهی هوش هیجانی در دانشجویان دختر و دارای معدل بالا بیشتر بود. نتیجه گیری: با توجه به ارتباط برخی مشخصات دموگرافیک با هوش هیجانی، میتوان با طراحی و اجرای برنامه های آموزشی موثر به تقویت این عنصر مهم کمک نمود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Nursing and Midwifery Students' Emotional Intelligence and its Relationship with some Demographic Characteristics, Golestan University of Medical Sciences |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Objective: Nursing students are experiencing stress in related to academic and clinical training programs. Given the importance of promoting mental health and emotional intelligence in academic performance, the study of emotional intelligence and related factors could be the basis for strengthening this important variable by designing and implementing of effective training programs. Material and Methods: This cross-sectional study was conducted on 125 nursing & midwifery students selected randomly in 2013. The instruments were a demographic checklist and Shyryng Sybrya Emotional Intelligence Questionnaire. The data was analyzed in SPSS16 using descriptive statistics (mean and standard deviation) and ANOVA, T- TEST (p&le 0.05). Results: The mean of emotional intelligence was 109.12±12.27 in nursing and 113.32±13.26 in midwifery students. The total score and the score of all dimensions of Emotional Intelligence Questionnaire were not related significantly with some demographic factors such as age, residential place, interest to major and economic status (P>0.05), in both nursing and midwifery students. In nursing students, the meaningful relation was found just between Self-awareness dimension and gender (P=0.034) and grade point average (GPA) (P=0.049). The score of Self-awareness was higher in female students and in the students with higher GPA. Conclusion: Regarding the relationship between some demographics and emotional intelligence, we can design and implement effective educational programs to boost this important component. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
زهرا سبزی | zahra sabzi
حمیده منچری | hamideh mancheri
زهرا رویانی | zahra royani
سید یعقوب جعفری | seyedyaghoob jafari
مهناز مدانلو | mahnaz modanloo
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.goums.ac.ir/jgbfnm/browse.php?a_code=A-10-564-2&slc_lang=fa&sid=en |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
کاربردی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|