Journal of Holistic Nursing and Midwifery، جلد ۲۶، شماره ۲، صفحات ۴۹-۵۸

عنوان فارسی ارتباط بین هوش هیجانی و فرسودگی شغلی پرستاران
چکیده فارسی مقاله چکیده مقدمه: هوش هیجانی شامل مهارت­هایی است که توانایی فرد جهت مواجهه با فشارهای محیطی و کسب موفقیت­های شغلی را افزایش می­دهد و به عنوان عامل متمایز کننده عملکرد سازمانی نقش مهمی را ایفا میکند. هدف: هدف این مطالعه تعیین ارتباط هوش هیجانی با فرسودگی شغلی پرستاران می­باشد. روش­کار: مطالعه حاضر توصیفی تحلیلی از نوع همبستگی است که با روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­بندی شده بر روی 240 پرستار شاغل در مراکز آموزشی درمانی شهر رشت انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد هوش هیجانی Bar-on دارای پنج مؤلفه (درون فردی، بین فردی، سازگاری، کنترل استرس و خلق عمومی) و پرسشنامه فرسودگی شغلی Maslach شامل سه بُعد (خستگی هیجانی، مسخ شخصیت و کفایت شخصی) بود. داده­ها توسط آمار توصیفی واستنباطی (آزمونهای آماری ضریب همبستگی اسپیرمن و تحلیل رگرسیون لوجستیک رتبه­ای) مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت. نتایج: بین هوش هیجانی و خستگی هیجانی (122/0-=,r05/0>p) و مسخ شخصیت (258/0-=,r0001/0>p) پرستاران مورد پژوهش ارتباط منفی معنی دار آماری و همچنین بین هوش هیجانی و کفایت شخصی (413/0=,r0001/0>p) ارتباط مثبت معنی دار آماری مشاهده شد. نتیجه­گیری: با توجه به وجود ارتباط مثبت بین هوش هیجانی و فرسودگی شغلی پرستاران و اهمیت فرسودگی شغلی در ارائه کیفیت خدمات پرستاری پیشنهاد می­شود با برگزاری دوره­های آموزشی هوش هیجانی و ارتقا آن در پرستاران، زمینه­های کاهش فرسودگی شغلی آنان فراهم شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هوش هیجانی، فرسودگی شغلی، کادر پرستاری بیمارستان

عنوان انگلیسی Relationship between emotional intelligence and occupational exhaustion on nurses
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Introduction: Emotional intelligence is a group of skills that enhances individual's ability to succeed encounter environmental pressures and improve occupational achievement. Objective: The aim of study is to determine relationship between occupational exhaustion and emotional intelligence among nurses. Methods: This correlative descriptive study was done on 240 nurses from educational medical centers in Rasht who were selected by randomized stratified sampling method. The tools of study were Bar-on Emotional Intelligence Questionnaire with 5 subscales (Intrapersonal, adaptation, stress-management and general-mood) and Maslach Burnout Inventory consist of 3 general scales (emotional exhaustion, depersonalization and personal accomplishment). Data were analyzed using descriptive and inferential statistics (Spirman correlation and ordinal logistic regression tests) Results:There was a significant inverse relationship between emotional intelligence and emotional exhaustion (p=0.05, r=−0.122) and between emotional intelligence and depersonalization (p< 0.0001, r=−0.258). There was a direct significant correlation between emotional intelligence and personal accomplishment (p< 0.0001, r=0.413) among nurses. Conclusion: Considering the results of our research, having emotional intelligence can lead to decreased occupational burnout; therefore, it is imperative to establish emotional intelligence training courses in order to reduce nurses' occupational burnout
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله اصغر توان | asghar tavan
دانشکده پرستاری و مامایی،

مینومیترا چهرزاد | minoomitra chehrzad
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشکده پرستاری و مامایی،
سازمان اصلی تایید شده: مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت

احسان کاظم نژاد لیلی | ehsan kazemnejad leili
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشکده پرستاری و مامایی،
سازمان اصلی تایید شده: مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت

نادیا سدری | nadia sedri
دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://hnmj.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-454-5&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات