این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
Evidence Based Care
، جلد ۲، شماره ۱، صفحات ۴۵-۵۴
عنوان فارسی
تأثیر اجرای برنامه طراحی شده مبتنی بر الگوی پرسید- پروسید بر سلامت روان نوجوانان و مشارکت والدین
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: والدین انگیزه فراوانی برای تأمین و ارتقای سلامت روانی نوجوان خود دارند؛ اما به واسطه عدم اگاهی و فقدان یک الگوی سازمان یافته، در این زمینه نمیتوانند به طور موثر رفتار نمایند. هدف: طراحی و ارزشیابی یک برنامه مدون آموزشی بر اساس الگوی پرسید – پروسید برای ارتقای سلامت روان نوجوانان و مشارکت والدین بود. روش: مطالعه حاضر از نوع کارآزمایی بالینی تصادفی بود که 66 تن از والدین مراجعه کننده به مراکز بهداشتی و درمانی مشهد به همراه نوجوان آنها به دو گروه آزمون و شاهد تقسیم شدند. ابعاد مختلف سلامت روان نوجوانان به وسیله پرسشنامه 28 سوالی سلامت عمومی یا GHQ-28 ( General Health Questionary) اندازه گیری و سپس برنامه مداخله شامل 8 جلسه 60 دقیقه ای در طی دو ماه برای گروه آزمون اجرا شد. یک ماه پس از اتمام مداخله، سلامت روانی نوجوانان مجدداً اندازه گیری و با قبل مقایسه شد. دادهها با نرمافزار آماری SPSS-17 و با استفاده از آزمونهای تی مستقل و زوجی و مجذورکای تجزیه و تحلیل گردید. یافته ها: نمرات آزمون سلامت روان نوجوانان گروه آزمون در مرحله بعد از مداخله نسبت به گروه کنترل افزایش یافته است. (003/0>P). میزان آگاهی (021/0>P) ، نگرش (001/0>P) و رفتار مشارکتی والدین (014/0>P) ، بعد از مداخله نسبت به قبل افزایش یافته است. نتیجه گیری: الگوی پرسید پروسید در طراحی برنامه های ارتقای سلامت موثر است؛ بنابراین پیشنهاد می گردد آموزش الگوی فوق در برنامه آموزش رشته پرستاری گنجانده شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مشارکت، سلامت روان، نوجوان، مدل پرسید – پروسید،
عنوان انگلیسی
The effect of a program designed based on PRECEDE-PROCEED model on adolescents’ mental health and their parents’ participation
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Parents have high motivation to provide mental health promotion for their adolescents, but cannot treat them effectively due to the lack of knowledge and an organized model to do accordingly. Aim: To evaluate the effect of an educational program based on PRECEDE- PROCEED Model on adolescents’ mental health and their parents’ participation. Method: The study was a randomized controlled clinical trial that was carried out on 66 parents referred to health centers of Mashhad, along with their teenage sons in 2011who were randomly assigned to two experimental and control groups. Dimensions of mental health of adolescents was measured by GHQ-28 )General Health Questionnaire). Then intervention program consisted of 8 60-minutes sessions was carried out for experimental group for two months. One month after the intervention, adolescents’ mental health was again measured. Data were analyzed with SPSS Version17 software using independent and paired t-test and chi-square. Results: A significant increase was seen in the score of mental health of adolescents in the experimental group compared to the control group (P=0.003). Also the score of knowledge (P=0.021), attitude (P=0.001) and the behavior of parents’ participation (P=0.014) had a significant increase after intervention. Conclusion: PRECEDE-PROCEED model is useful in designing health promotion programs, therefore it is suggested that the training of this model to be considered in nursing curriculum.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حمیدرضا زنده طلب | hamid reza zendeh talab
msc in community health nursing, faculty member, school of nursing and midwifery, university of medical sciences, mashhad, iran
مربی، عضو هیأت علمی گروه بهداشت، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://ebcj.mums.ac.ir/article_389.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی اصیل کمی و کیفی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات