این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
Evidence Based Care
، جلد ۴، شماره ۳، صفحات ۷-۱۴
عنوان فارسی
تأثیر آموزش مبتنی بر خودکارآمدی بر احساس صلاحیت مادری زنان نخستزا در مراقبت از شیرخوار
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: اغلب زنان نخستزا فاقد احساس صلاحیت کافی در ایفای نقش مادری هستند؛ که قسمت اعظم آن ناشی از فقدان تجربه است. آموزش به مادر بر اساس خودکارآمدی منجر به بهبود تعدادی از پیامدهای مادری-فرزندی شده است. هدف: تعیین تأثیر آموزش مبتنی بر خودکارآمدی بر احساس صلاحیت مادری زنان نخستزا در مراقبت از شیرخوار روش: در این کارآزمایی بالینی، 61 مادر نخستزا به طور تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. در گروه مداخله، برنامه آموزشی مبتنی بر تئوری خودکارآمدی بندورا 15-10 روز بعد از زایمان اجرا شد. ابزار پژوهش در این مطالعه شامل پرسشنامههای انتظارات والدی، احساس صلاحیت مادری، حمایت اجتماعی درکشده، سرشت شیرخوار و مقیاس افسردگی ادینبورگ بود. روایی ابزارها به روش روایی محتوا و پایایی آنها با همسانی درونی تأیید شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای آماری تیمستقل، منویتنی، تیزوجی و ویلکاکسون انجام شد. یافتهها: میانگین سنی مادران 2/3±4/24 سال بود. دو گروه از نظر تمامی مشخصات فردی به جز حمایت اجتماعی درکشده (001/0p<) همگن بودند. میانگین نمره احساس صلاحیت مادری قبل از مداخله در گروه مداخله 6/7±8/68 و کنترل 9/7±7/66 تفاوت معناداری نداشت (315/0=p). بعد از مداخله، میانگین نمره احساس صلاحیت در گروه مداخله نسبت به کنترل 0/9±5/75 در برابر 6/9±3/68 تفاوت معناداری داشت (004/0p<). نتیجهگیری: با توجه به اهمیت استراتژیهای ارتقای خودکارآمدی در بهبود پیامدهای مادری-فرزندی، استفاده از منابع ارتقای خودکارآمدی میتواند منجر به بهبود احساس صلاحیت در ایفای نقش مادری شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش، احساس خودکارآمدی، صلاحیت مادری، مراقبت از شیرخوار،
عنوان انگلیسی
Effect of self-efficacy-based training on maternal sense of competency of primiparous women in the infants care
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Most primiparous women don’t have enough sense of competency, most of it being due to lack of experience. Maternal self efficacy-based training, have led to improved maternal-infant outcomes. Aim: : To determine the effect of self-efficacy education on maternal sense of competency of primiparous women in the infant care. Methods: In this clinical trial, 61 primiparous women were randomly divided into two groups. In the intervention group, an educational program was applied based on Bandura's self-efficacy theory 10-15 days postpartum. The research instruments were parental expectations survey, Parenting Sense of Competence Scale, Perceived Social Support Scale, Infant Temperament, and Edinburg Depression Scale. Reliability and validity of the instruments were confirmed using the method of content validity and internal consistency. Data were analyzed using independent t-tests, Mann-Whitney U, paired t test and Wilcoxon. Results: The mean age of the mothers was 24/4±3/2 years. The two groups were homogenous in terms of personal characteristics, although a significant difference was seen in terms of perceived social support (p< 0.05). Before the intervention, the mean score for maternal sense of competency was not statistically difference between the intervention (68/8±7/6) and control groups (66/7±7/9) (P=0/315).After the intervention, the difference between the mean score of maternal sense of competency in the intervention group (75/5±9/0) and control group (68/3±9/6) was statistically significant (p=0/004). Conclusion: Given the importance of self-efficacy improvement strategies in the improvement of maternal – child outcomes, application of self-efficacy resource can improve the sense of competency in motherhood.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
الهام آزموده جردوی | elham azmoude
ms in midwifery, school of nursing and midwifery, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
مربی گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه، تربت حیدریه، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه (Torbat heydariyeh university of medical sciences)
فرزانه جعفرنژاد | farzaneh jaafarnejad
instructor of midwifery, department of medical-surgical nursing, school of nursing and midwifery, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
مربی گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)
سیدرضا مظلوم | seyedreza mazloum
department of medical-surgical nursing, school of nursing and midwifery, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
مرکز تحقیقات مراقبت مبتنی بر شواهد، گروه پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://ebcj.mums.ac.ir/article_3369.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی اصیل کمی و کیفی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات