Journal of Research and Health، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۲۳۰-۲۳۷

عنوان فارسی هنجاریابی، پایایی و روایی پرسشنامه مثبت اندیشی بر اساس نظریه رفتار برنامه ریزی شده
چکیده فارسی مقاله مقدمه: هدف مطالعه حاضر هنجار یابی، روایی و پایایی پرسشنامه مثبت اندیشی بر اساس نظریه رفتار برنامه ریزی شده در نوجوان پسر اول دبیرستان می باشد. مواد و روش: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی است که بر روی 170 دانش آموز پسر مقطع اول دبیرستان انجام شده است. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه می باشد. جهت تعیین روایی سازه های پرسشنامه از روش تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تائیدی و برای تجزیه تحلیل داده ها از نرم افزارهای spss نسخه 19 و لیزرل نسخه 8 استفاده شده است. نتایج: نتایج تحلیل عاملی نشان داد که چهارده عامل معنی دار و مهم با ارزش ویژه بزرگ تر از 1 بوده اند که در مجموع مقدار واریانس تبیین شده توسط این عوامل برابر 22/71 % بود. در روش تحلیل عاملی تاییدی بر اساس مدل رفتار برنامه ریزی شده 4 عامل برای 45 سوال پرسشنامه در نظر گرفته شد که در مجموع 98/39 درصد واریانس داده ها را تبیین می کنند. نتیجه گیری: نتایج نشان داد پرسشنامه خوشبینی از پایایی و روایی مناسبی برخوردار است و می تواند در میان دانش آموزان کلاس اول دبیرستان مورد استفاده قرار بگیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خوش بینی، نوجوان، تئوری رفتار برنامه ریزی شده

عنوان انگلیسی Validity and reliability of optimism questionnaire among adolescents based on theory of planned behavior
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: This study aimed to standardize, stabilize, and validate the optimism questionnaire based on the theory of planned behavior in the first-grade high school male adolescents. Materials and Methods: The present descriptive study was conducted on 170 male students in the first grade of high school. The study data were collected using a questionnaire. In order to determine the reliability of the questionnaire, Exploratory Factor Analysis (EFA) and Confirmatory Factor Analysis (CFA) were performed using the SPSS statistical software (version 19) and SAS 9.2. Results: High internal consistency values were obtained for all the subscales. The results of factor analysis showed that 14 significant factors had eigen values greater than one values and 71.22% of the variance was determined by these factors. In addition, using CFA based on the theory of planned behavior, four factors were considered for the 45 questions of the questionnaire which determined 39.98% of the variance. Conclusion: The results indicated that the optimism questionnaire was a valid and reliable instrument to be used among the students in the first grade of high school.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Optimism, Adolescent, Theory of planned behavior

نویسندگان مقاله علیرضا جعفری باغخیراتی | alireza jafari baghkheirati


لیلا قهرمانی | leila ghahremani


ساره کشاورزی | sareh keshavarzi


محمد حسین کاوه | mohammad hossein kaveh



نشانی اینترنتی http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-949-1&slc_lang=en&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده نظام سلامت
نوع مقاله منتشر شده مقاله اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات