کومش، جلد ۱۴، شماره ۲، صفحات ۲۲۳-۲۳۱

عنوان فارسی اثر استرس ناشی از فعالیت ورزشی حاد بر تحکیم حافظه حرکتی ضمنی
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: شواهد گسترده‌ای اثرات تعدیل‌کننده انگیختگی هیجانی حافظه اخباری انسان را به اثبات رسانده‌اند. اما، در مورد اثرات تعدیل‌کننده انگیختگی بر حافظه حرکتی ضمنی دانش کمی موجود است. هدف تحقیق حاضر تعیین اثر استرس فعالیت ورزشی حاد پس از اکتساب بر تحکیم حافظه حرکتی ضمنی بود. مواد و روش ‌ ها: آزمودنی‌های تحقیق را 40 آزمودنی سالم تشکیل می‌دادند که به طور تصادفی به دو گروه استرس (ده زن و ده مرد) و عدم استرس (ده زن و ده مرد) تقسیم شدند. آزمایش شامل دو دوره اکتساب و خاطرآوری بود. برای این تحقیق، تکلیف تطبیق رنگ زنجیره‌ای در نظر گرفته شد. در دوره اکتساب هر دو گروه به اجرای تکلیف در 6 بلوک 150 کوششی پرداختند و بعد از آن گروه استرس به اجرای فعالیت ورزشی بر روی تردمیل تا لحظه واماندگی پرداخت و گروه دیگر استراحت کرد. در طول آزمایش، روند تغییرات غلظت کورتیزول بزاق اندازه‌گیری شد. یافته ‌ ها: استرس فعالیت ورزشی حاد منجر به افزایش معنی‌دار سطح کورتیزول بزاق در گروه استرس شد. در حالی که گروه عدم استرس در فاصله زمانی 24 ساعت هیچ پیش‌رفتی در یادگیری تکلیف تطبیق رنگ زنجیره‌ای نداشت، گروه استرس در همین دوره زمانی ارتقاء معنی‌داری در عمل‌کرد نشان داد (05/0 P< ). نتیجه ‌ گیری: اعمال استرس حاد بعد از اکتساب، یعنی در زمان تحکیم حافظه‌ای می‌تواند فرایند تحکیم حافظه حرکتی ضمنی را ارتقاء بخشد
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effects of stress related acute exercise on consolidation of implicit motor memory
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Extensive evidence documents arousal modulation of declarative memory in humans. However, little is known about the arousal modulation of implicit motor memory. The purpose of this study was to examine the effects of a post-acquisition acute exercise stress on implicit motor memory consolidation. Materials and Methods: Forty healthy subjects were randomly divided into stress (10 men and 10 woman) and non- stress (10 men and 10 woman) groups. Experiment consisted of two phases of acquisition and retention. Serial Color matching (SCM) task was used for this study. In acquisition period, all groups practiced the task for six blocks of 150 trials. Following, the stress group performed exercise on a treadmill until the moment of exhaustion while the non stress group did rest. In retention, all groups practiced the SCM task in one block. During the experiment the trends of saliva cortisol changes were measured. Results: Acute exercise stress leads to a significant increase in salivary cortisol level. While the non-stress group did not show enhancement of SCRT learning across the 24 hours delay interval, the stress group showed substantial enhancement across the same time (P< 0.05). Conclusion: Our findings indicate that acute stress after acquisition can facilitate the implicit motor memory consolidation
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فرهاد قدیری | farhad ghadiri
school of physical education amp;amp; sport science, tarbiat moallem univercity, tehran, iran
1- دانشگاه خوارزمی تهران، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)

علی رشیدی پور | ali rashidy pour
laboratory of learning and memory, research center and department of physiology, school of medicine, semnan university of medcial sciences, semnan, iran
2- دانشگاه علوم پزشکی سمنان، دانشکده پزشکی، گروه و مرکز تحقیقات فیزیولوژی، آزمایشگاه یادگیری و حافظه
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی سمنان (Semnan university of medical sciences)

عباس بهرام | abbas bahram
school of physical education amp;amp; sport science, tarbiat moallem univercity, tehran, iran
1- دانشگاه خوارزمی تهران، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)

صالح زاهدی اصل | saleh zahediasl
research center of endocrinology and metabolism, shaheed behesti university of medcial sciences, tehran, iran
3- دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://koomeshjournal.semums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1511-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات